چربی کبد | موثرترین راه حفظ تعادل هورمونی
چربی کبد | موثرترین راه حفظ تعادل هورمونی

چربی کبد | موثرترین راه حفظ تعادل هورمونی

چربی کبد | موثرترین راه حفظ تعادل هورمونی

چربی کبد  – تاثیر کبد بر هورمون ها و وزن

ارتباط بین کبد و هورمون ها بسیار جالب است . خود کبد هورمونی تولید نمی کند اما تجزیه هورمون هایی که کارشان را انجام داده اند به عهده کبد است . به همین دلیل کبد در حفظ تعادل سطح هورمون ها نقش اساسی دارد .

کبد دسته هورمون های استروئیدی که شامل موارد زیر است را تجزیه می کند :

  • هورمون آلدوسترون – این هورمون در حفظ تعادل املاح معدنی سدیم , پتاسیم و آب در بدن نقش دارد .
  • هورمون های جنسی – که در عملکرد جنسی ,شکل و قالب جسم تاثیر دارد .
  • کورتیزون – نفش این هورمون در کنترل سیستم ایمنی است .

در صورتی که کبد این هورمون ها را به خوبی تجزیه نکند , در بدن انباشته می شوند و باعث برهم زدن تعادل هورمونی بدن می شوند .
در صورتی که آلدوسترون در کبد تجزیه و شکسته نشود , باعث احتباس مایعات در بدن می شود . احتباس مایعات باعث پرفشاری خون ,, سلولیت و اضافه وزن در بدن است .

در صورتی که استروژن ( نوعی هورمون جنسی زنانه ) در بدن انباشته شود و سطح آن در خون افزایش یابد , باعث درد در ناحیه سینه , خونریزی شدید قاعدگی و ازدیاد وزن بیش از حد طبیعی به ویژه در نواحی پایینی بدن می گردد .
و در صورتی که سطح هورمون تستوسترون در خون بالا رود , باعث ازدیاد وزن در نواحی بالای بدن شکم و سینه می شود .

در بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ( PCOs ) , سطح هورمون جنسی مردانه (تستوسترون ) افزایش یافته و کبد به خوبی کار نمی کند . به همین جهت چرخه قاعدگی دچار اختلال شده است .

انسولین هورمونی است که از پانکراس ترشح می شود و وظیفه تنظیم متابولیسم چربی و کربوهیدرات را دارد . غالب افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند , تعادل هورمون انسولین در بدنشان بهم خورده و روند کاهش وزن را با سختی همراه شده است .
انسولین هورمون ذخیره کننده چربی است که با بالا رفتن سطح این هورمون تجمع چربی در بدن به ویژه در ناحیه شکم افزایش میابد . همچنینن سطح بالای انسولین به کبد پیام می دهد تا چربی بیشتری در خود ذخیره کند . به همین جهت افراد با سطح بالای انسولین خون در معرض خطر ابتلا به کبد چرب می باشند .

چربی کبد | موثرترین راه حفظ تعادل هورمونی
چربی کبد | موثرترین راه حفظ تعادل هورمونی

چطور با رژیم غذایی به حفظ تعادل هورمون ها کمک کنیم ؟؟؟

راه حل اصلی موارد گفته شده , حفظ سلامت کبد است . در صورتی که کبد به درستی وظایف خود را انجام دهد , تعادل هورمونی برهم نمی خورد . به همین جهت توصیه کلی ما کاهش دریافت چربی و کربوهیدرات در طی روز , افزایش فعالیت بدنی و انجام مستمر ورزش , پیروی ازز رژیم پاکسازی کبد و در نهایت افزایش دریافت میوه و سبزی تازه و فصلی است .

راه های پیشگیری از کبد چرب

 

 

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

کبد چرب در کودکان

کبد چرب در کودکان

کبد چرب در کودکان , آگاه باشید ! کبد چرب در کودکان درحال افزایش است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *