درمان قند خون | چگونه مقاومت به انسولین را کاهش دهیم؟

درمان قند خون | چگونه مقاومت به انسولین را کاهش دهیم؟

درمان قند خون | چگونه مقاومت به انسولین را کاهش دهیم؟

درمان قند خون – مقاومت به انسولین

بسیاری از افراد با شنیدن واژه انسولین , بیماری دیابت را به خاطر می آورند . در حالی که انسولین در چندین بیماری دیگر نیز نقش دارد . حتما تا به حال عبارت مقاومت به انسولین را شنیده اید . مقاومت به انسولین از ریسک فاکتورهای ابتلا به چاقی , حملات قلبی , سندرم تخمدان پلی کیستیک , سرطان و سایر بیماری های جدی است .
در بدن افراد دچار مقاومت به انسولین , سطح این هورمون افزایش یافته است و به خوبی کار نمی کند .

با توجه به رژیم های غذایی و سبک زندگی مدرن , بیشتر افراد بیش از مقدار مورد نیزا خود انسولین تولید و ترشح می کنند . به همین دلیل در صورتی که سالیان سال میزان انسولین در خون بالا باشد , سلول های بدن انسولین را نمی پذیرند و کارایی انسولین – که وارد کردن گلوکز خون به سلول است – به شدت کاهش میابد

وظایف انسولین در بدن
انسولین هورمونی است که پانکرانس آن را تولید و به گردش خون ترشح می کند . وظیفه اصلی این هورمون داخل کردن گلوکز به درون سلول است تا به عنوان سوخت انرژی از آن استفاده شود .

درمان قند خون | چگونه مقاومت به انسولین را کاهش دهیم؟
درمان قند خون | چگونه مقاومت به انسولین را کاهش دهیم؟

راهکارهای تغذیه برای کاهش سطح انسولین

کمک به تقویت عملکرد انسولین
موادمغذی بسیاری وجود دارند که به بهبود عملکرد انسولین کمک می کنند . منیزیم و کروم دو ماده معدنی مهم برای بهبود عملکرد انسولین است . همچنین دریافت منابع غنی از کروم با تثبیت میزان قند خون در طی روز , موجب کاهش تمایل به مواد قندی می شود . کمبود کروم بسیار شایع است زیرا موادغذایی غنی از آن بسیار کم می باشند و همچنین دریافت بالای قند و کربوهیدرات باعث دفع کروم از بدن می شود .
منیزیم دیگر ماده معدنی مهم برای عملکرد درست انسولین است . افراد مبتلا به پرفشار خون به علت مصرف داروهای دیورتیک در معرض کمبود منیزیم می باشند . منیزیم موجب آرامش اعصاب و کاهش استرس است .

تقویت و بهبود عملکرد کبد
داشتن کبد سالم یکی از فاکتورهای اصلی کنترل قند خون است . زیرا کبد وظیفه ذخیره قند و چربی را دارد . افراد با کبد سالم سریع تر چربی را می سوزانند و به راحتی دچار اضافه وزن و چاقی نمی شوند! اما متاسفانه کبد غالب افراد مشکل دارد و به خوبی کار نمی کند .
کبد سالم به کنترل هر چه بهتر قند خون کمک می کند . در صورتی که چند ساعت فرد غذایی نخورد , کبد گلیکوژن ذخیره ای خود را به شکل گلوکز کرده و وارد جریان خون می نماید .
بهتر است برای کنترل هرچه بهتر قند خون و عملکرد بهتر انسولین به فکر سلامت کبد خود باشید .

برنامه غذایی صحیح
افرادی که دچار مقاومت به انسولین هستند به طور طبیعی قادر به کنترل کربوهیدرات رژیم نیستند . به همین جهت بهتر است دریافت کربوهیدرات مانند نان و برنج , آرد , پاستا و ماکارونی و …. محدود شود . سبزیجات و میوه های تازه و فصلی را در برنامه غذایی خود اضافه کنید .

 

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

مقاومت به انسولین و چاقی

مقاومت به انسولین و چاقی

مقاومت به انسولین و چاقی همه افراد با شنیدن “انسولین” به دیابت فکر می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *