رابطه بین قند خون و فشار خون
رابطه بین قند خون و فشار خون

رابطه بین قند خون و فشار خون

رابطه بین قند خون و فشار خون
قند باعث بالارفتن فشار خون می‌شود!
بسیاری از افراد نمک را مقصر اصلی فشار خون بالا می‌دانند, اما قند از آن هم بدتر است.
دریافت بیش از حد قندها باعث اضافه وزن و چاقی است و افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به پرفشاری خون هستند.

ممکن است فردی دچار فشارخون بالا باشد و هیچگونه علائمی نداشته باشد. فشارخون بالای کنترل نشده خطر ابتلا به بیماری های خطرناک مانند سکته مغزی, حمله و سکته قلبی را افزایش می دهد. همچنین فشارخون بالا روی توانایی فکر کردن, یادگیری و حافظه فرد اثر منفی می‌گذارد.

فشارخون با مقدار حجم خون پمپاژ شده از قلب و مقاومت ایجاد شده در برابر جریان خون توسط شریان ها تعریف می‌شود. هرچه شریان ها باریک تر و تنگ تر باشند فشارخون بالاتر خواهد بود.

 

 

رابطه بین قند خون و فشار خون
رابطه بین قند خون و فشار خون

 

برخی علل پرفشاری خون عبارتند از:

  • سیگار
  • چاقی و اضافه وزن
  • دیابت
  • کم تحرکی و ورزش نکردن
  • استرس

تحقیقات جدید نشان می‌دهند حتی افراد لاغر و یا افراد با وزن طبیعی , در صورت زیاده روی در استفاده از قندها دچار فشارخون بالا می‌شوند.
نتایج این تحقیقات بسیار مهم بوده‌اند زیرا بسیاری از افرادی که وزن ایده آل دارند و یا لاغر هستند تصور می‌کنند در مصرف همه گروه‌های غذایی با هر مقدار دلخواه , آزاد هستند و میتوانند هر مقداری که دوست داشتند مصرف کنند و مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. تنها نگرانی‌شان در مورد قند, پوسیدگی دندان ها است. در حالی که مصرف بیش از حد قند , جدای تاثیر آن بر کنترل وزن؛ مشکلات جدی برای سلامتی, متابولیسم خواهد داشت.

غذاهایی که حاوی قند هستند عبارتند از انواع خوراکی های صنعتی مانند آبنبات و شکلات, کیک و شیرینی, آبمیوه های صنعتی و نوشابه ها که باید تا حد امکان از برنامه غذایی  حذف شوند. همچنین افراط در مصرف میوه ها نیز اثرات منفی دارد.

قند علاوه بر تاثیر در افزایش فشارخون , بر افزایش بیش از حد چربی های خون (کلسترول و تری‌گلیسیرد) اثرگذار است.

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *