بهترین نوشیدنی هنگام ورزش
بهترین نوشیدنی هنگام ورزش

بهترین نوشیدنی هنگام ورزش

بهترین نوشیدنی هنگام ورزش

بهترین نوشیدنی هنگام ورزش
یکی از ضروری ترین مواد مصرفی ورزشکاران , آب و مایعات است . نوشیدن مایعات کافی در زمان های مناسب انرزی از دست رفته را جایگزین می کند . ورزشکاران می بایستی در حد فاصل های مشخص حتی در صورت عدم احساس تشنگی آب و مایعات بنوشند .

هر بیست دقیقه باید حدود ۲۰۰ سی سی نوشیدنی ورزشی نوشید . بهترین نوع نوشیدنی ورزشی ترکیبی از اب , نمک , آبلیمو و عسل است . یک قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری آبلیمو را در ۴ لیوان آب به همراه دو قاشق غذاخوری عسل حل کنید . به جای عسل می توانید از مربا , شیره خرما و یا شیره انگور استفاده کنید . این نوشیدنی ساده و خانگی آب , قند , نمک و الکترولیت هایی که حین ورزش از دست می رود را جایگزین می کند .

آب برای ورزشکاران حیاتی است . عمده آب بدن از طریق تعریق و تنفس از دست می رود . باتوجه به طول زمان و شدت ورزش , نوع ورزش , درجه حرارت محیط دفع آب از بدن افزایش می یابد . در صورتی که آب از دست رفته جبران نشود , سلامت ورزشکار به خطر می افتد .

علائم کم آبی بدن عبارتند از سردرد , سرگیجه , حالت تهوع , حرارت بالای بدن , تپش قلب تند , بی حالی و ضعف .

بهترین نوشیدنی هنگام ورزش
بهترین نوشیدنی هنگام ورزش

 

نوشابه ها و نوشیدنی های ورزشی یا انرژی زا که به صورت صنعتی تولید می شوند , سلامت فرد را به خطر می اندازد . استفاده از این نوشیدنی ها ممکن است در کوتاه مدت ورزشکار را به هدف خود برساند ولی در طولانی مدت اثرات مخربی دارد که جبران پذیر نیست .
این نوشیدنی ها به ازای هر میلی لیتر کالری بیشتری نسبت به سایر نوشیدنی ها دارند . قندها , مواد انرژی زا و کافئین اصلی ترین اجزا تشکیل دهنده این نوشیدنی ها می باشند . این نوشابه ها با توجه به نوع ترکیب موادشان ممکن است اسیب های مختلفی وارد کنند . جز اصلی همه این نوشابه قند است که باعث افزایش احتمال ابتلا فرد به دیابت می شود و مصرف بیش از حد آن ها فرسودگی سیستم کنترل قند خون و انسولین را در پی دارد .

کافئین و محرک های نوشیدنی های ورزشی باعث تجریک سیستم عصبی می گردد که عوارضی مانند ضربان قلب تند , تعریق زیاد و اختلالات هورمونی دارد .

ورزشکارانی که دچار اختلالات متابولیکی مانند دیابت , کبد چرب و یا چربی خون هستند حتما از این گونه نوشیدنی ها پرهیز کنند .
مصرف این نوشابه در افراد سالم نیز بهتر است حداقل میزان باشد .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

تغذیه پس از ورزش | یک ورزشکار پس از ورزش چه بخورد ؟

تغذیه پس از ورزش | یک ورزشکار پس از ورزش چه بخورد ؟

تغذیه پس از ورزش | یک ورزشکار پس از ورزش چه بخورد ؟ تغذیه پس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *