ویتامین d برای کودکان
ویتامین d برای کودکان

ویتامین d برای کودکان

ویتامین d برای کودکان

ویتامین‌ها یکی از اجزا اصلی رژیم غذایی سالم برای کودکان است. ویتامین برای رشد کودکان ضروری است. یکی از ویتامین هایی که در سفره غذایی ایرانیان به وفور یافت نمی‌شود و کمبود آن در همه سنین شایع است؛ ویتامین d است که نقش اساسی در سلامت استخوان ها و رشد دارد.
به عنوان مادر (پدر) باید بدانیم تامین میزان کافی ویتامین d سلامت کودک را تامین می کند. نیاز به این ویتامین از دوران جنین آغاز می شود و در همه دوران های زندگی ادامه دارد.

پوکی استخوان مشکل شایع در جهان است. ویتامین d به جذب کلسیم کمک می کند و برای سلامت استخوان ضروری است. دو نوع ویتامین d داریم شکل D2 که در گیاهان تولید می شود به نام ارگوکلسیفرول و شکل فعال آن D3 به نام کوله کلسیفرول که در بدن انسان است.

تحقیقات اخیر نشان داده اند که کمبود ویتامین d عامل ابتلا به ۱۶ نوع سرطان و همچنین باعث بروز بیماری هایی مانند پوکی استخوان,ضعف عضلات,آسم, اگزما,بیماری های کلیوی,سکته قلبی و فشار خون بالا و دیابت است.

ویتامین d برای کودکان
ویتامین d برای کودکان

چرا ویتامین d برای کودکان اهمیت دارد؟
این ویتامین جذب کلسیم و فسفر را افزایش می‌دهد در نتیجه استخوان و دندان کودک مستحکم می‌شود. اگر فکر می کنید تنها شیر برای کودک کافیست , باید بگوییم اشتباه است!ویتامین d مانند هورمون عمل می‌کند و موجب تنظیم رشد سلولی و سیستم ایمنی بدن است.کمبود ویتامین d باعث ابتلا به نرمی استخوان در کودکی و یا پوکی استخوان در بزرگسالی می‌شود.

منابع ویتامین d
اصلی ترین منبع این ویتامین نور خورشید است که با تابش به پوست , در زیر پوست ویتامین d تشکیل می‌شود.به همین جهت توصیه می شود به طور متعادل در معرض نور خورشید باشیم و کمتر از کرم های ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنیم.

منابع غذایی ویتامین d عبارتند از : تخم مرغ, شیر و لبنیات ( ماست, پنیر), مرغ, گوشت و ماهی . مکمل های تغذیه ای ویتامین d برای کودکان نیز وجود دارد که بهتر است با تجویز متخصص تغذیه مصرف شود.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

ویتامین دی و دیابت

ویتامین دی و دیابت

ویتامین دی و دیابت ویتامین دی ضد دیابت نوع ۲ است! دیابت بیماری مزمنی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *