ویتامین دی و دیابت
ویتامین دی و دیابت

ویتامین دی و دیابت

ویتامین دی و دیابت
ویتامین دی ضد دیابت نوع ۲ است!
دیابت بیماری مزمنی است با عدم کنترل قند خون و در نتیجه وجود بیش از حد قند در خون ایجاد می شود. در صورت عدم کنترل و مدیریت آن عوارض ثانویه ای ایجاد می شود که عواقب بسیار جدی برای سلامتی دارد.

در بررسی ها و تحقیقات مشاهده شده که ممکن است کمبود برخی از ریزمغذی ها باعث بروز دیابت شود. یکی از ریزمغذی های مهم در کنترل و بهبود دیابت منیزیم که ماده معدنی مهمی است و در مسیرهای متابولیکی مختلفی در بدن نقش دارد.

تحقیقات نشان داده اند ویتامین دی نیز می تواند در کنترل دیابت موثر باشد.

در تحقیق انجام شده سال ۲۰۱۰ در استرالیا, وضعیت میزان ویتامین دی ۳۳۹۳ استرالیایی در دامنه سنی ۱۸ تا ۷۵ سال بررسی شد. نتیجه آن بود که این ویتامین در کاهش عوارض خطرناک دیابت موثر است.

افرادی که میزان ویتامین دی خون آن بالاتر بود ۳۹ درصد بیشتر از سایر افراد قند خون پایین تری داشتند.
این ارتباط ویتامین دی و دیابت حتی با وجود ابتلای فرد به چاقی, پرفشاری خون و چربی خون بالا نیز به قوت خود باقی است. به همین دلیل مصرف منابع ویتامین دی و در معرض نور خورشید قرار گرفتن را به دیابتی ها توصیه می کنیم.

ویتامین دی برای حفظ عملکرد سلول های بتا و ترشح انسولین از پانکراس ضروری است. ویتامین دی به کاهش التهاب در بدن کمک می کند. التهاب مزمن در بدن باعث کاهش تولید و ترشح هورمون انسولین است و این به تدریج باعث بروز دیابت نوع ۲ در فرد مستعد ابتلا می شود.

 

 

ویتامین دی و دیابت
ویتامین دی و دیابت

 

 

منابع ویتامین دی
غذاهایی که حاوی ویتامین دی باشند بسیار کم هستند به همین دلیل نور خورشید را تنها منبع این ویتامین معرفی می کنیم. با تابش نور خورشید بر پوست, تولید ویتامین دی در زیر پوست با وجود پیش‌سازهای آن آغاز می شوند.

البته توجه داشته باشید که ویتامین دی به تنهایی نمی‌تواند موثر باشد بلکه حتما باید رژیم غذایی دیابتی داشته باشید و در کنار آن به میزان کافی ویتامین دی دریافت کنید.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

دیابت حاملگی چیست

دیابت حاملگی چیست ؟

دیابت حاملگی چیست نشان ها و علائم ابتلا به دیابت حاملگی ابتلا به دیابت نوع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *