موقع امتحانات چه بخوریم
موقع امتحانات چه بخوریم

موقع امتحانات چه بخوریم

موقع امتحانات چه بخوریم ؟

موقع امتحانات چه بخوریم تا موفق باشیم ؟!
دوره امتحانات با توجه به استرس و فشار روحی در دانش آموزان و داشنجویان , هورمون استرس به شدت افزایش می یابد . آدرنالین و کروتیزول دو هورمون مهم استرس هستند که در مواقع تنش زا برای افزایش سطح انرژی بدن , به بدن کمک می کنند .

نکته بسیار مهم در این دوران رعایت رزیم غذایی مقوی و مغذی است . و در کنار آن آرامش اعصاب و داشتن فعالیت بدنی متوسط به موفقیت هر چه بیشتر در امتحانات کمک می کنند .

نکته نخست در رژیم غذایی دوران امتحانات کاهش نوشیدن قهوه و چای و به طور کلی کاهش دریافت کافئین است . باور غلطی که در بین دانش آموزان و دانشجویان شایع است که نوشیدن قهوه و کاقئین به بیدار ماندن و افزایش هوشیاری کمک فراوانی می کند . در حالی که تاثیر آن تنها مدت زمانی کوتاه پس از نوشیدن است و به مرور ب کاهش اثر آن سبب کاهش تمرکز , کاهش یادگیری و افزایش اضطراب می شود .
بهترین راه حل آن است که ساعت خواب و برنامه های خود را به درستی تنظیم کنید , تا مجبور نباشید تا دیر هنگام برای درس خواندن بیدار بمانید . عدم خواب شبانه کافی در دوره امتحانات نیز از علل اصلی کاهش تمرکز و یادگیری محسوب می شود . بنابراین به اندازه کافی شب ها بخوابید .

نکته دومی که همه افرادی که امتحان دارند باید بدانند , کاهش دریافت آبمیوه و نوشیدنی های صنعتی است . این آبمیوه ها به دلیل داشتن شکر و مواد افزودنی باعث بالا رفتن سطح انرژی و افت ناگهانی پس از مدت زمانی کوتاه می شوند و استرس زا هستند .
شربت های خانگی را جایگزین این نوشیدنی ها کنید . شربت گلاب , شربت کاسنی , شربت آبلیمو خانگی از بهترین نوشیدنی های سنتی و خانگی می باشند که به جای شکر می توانید از عسل برای شیرین کردن آن استفاده کنید . همچنین گلاب خود در کاهش استرس و آرامش مغز بسیار موثر است .

 

موقع امتحانات چه بخوریم
موقع امتحانات چه بخوریم

 

در دوران امتحانات به ویژه شب ها حتما از غذاهای سبک استفاده کنید . غذاهای چرب و سنگین باعث اختلال خواب شبانه و خستگی به هنگام صبحگاه می شوند و ممکن است تمرکز کافی را در جلسه امتحان نداشته باشید .
خوردن غذاهای پرچرب و شور را به بعد از امتحانات موکول کنید . این گونه غذاها دیر هضم هستند و ممکن است باعث اختلالات گوارشی در شما شوند . به علاوه اینکه فست فود و غذاهای آماده را نیز برای کسب موفقیت بیشتر , از برنامه غذایی خود حذف کنید .

حتما صبحانه بخورید . صبحانه نخوردن باعث افت قند خون در جلسه امتحان می شود و ممکن است زحمات شما را بر باد دهد !!! پس حتما پیش از رفتن به جلسه امتحان صبحانه ای پر پروتئین و مغذی بخورید . همچنین اول صبح هورمون کورتیزول ( هورمون استرس ) در بالاترین مقدار خود قرار دارد که صبحانه خوردن موجب کاهش آن و آرامش می شود .

مغزهای خام را به عنوان میان وعده ای مغزی و مقوی میل کنید . همچنین خشکبار و میوه های خشک حاوی آنتی اکسیدان های قوی می باشند که به افزایش توان مغزی کمک می کنند .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

غذای مغز چیست؟ - توصیه هایی برای تقویت مغز در دوره امتحانات

غذای مغز چیست؟ – توصیه هایی برای تقویت مغز در دوره امتحانات

غذای مغز چیست؟ – توصیه هایی برای تقویت مغز در دوره امتحانات غذای مغز چیست؟ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *