غذاهای مفید برای کیست تخمدان
غذاهای مفید برای کیست تخمدان

غذاهای مفید برای کیست تخمدان

غذاهای مفید برای کیست تخمدان

کاهش وزن و لاغری ممکن است با سندرم تخمدان پلی کیستیک کمی دشوار باشد. اما رژیم غذایی درست و اصولی به کاهش وزن و تنظیم هورمون ها کمک می کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOs) یکی از مشکلات شایع هورمونی در زنان است. یک نفر از ده زن مستعد ابتلا به این سندرم است. در این بیماری ژنتیک یکی از اصلی ترین اجزا تاثیرگذار بر آن است, البته سبک زندگی, کمبودهای تغذیه ای و عدم فعالیت جسمانی نیز احتمال ابتلا را افزایش می دهد.

وضعیت متابولیسم در بدن فرد مبتلا به این بیماری به شکلی است که کاهش وزن به سختی صورت می گیرد. به همین علت است که بیشتر زنان دچار این بیماری چاق یا دارای اضافه وزن هستند. به خصوص چاقی در ناحیه شکم و بالاتنه بیشتر مشاهده می شود.

تخمدان پلی کیستیک یعنی تخمدان از کیست های بسیار ریز پر شده است. زمانی این اتفاق می افتد که تخمک ها به درستی از تخمدان ازاد نشده اند و در آن محبوس شده باشند. اغلب افراد مبتلا سیکل قاعدگی نامنظمی اغلب با تاخیر زیاد داشته اند.
در تخمدان سالم , هر ماه یک تخمک از آن آزاد شده و در صورت عدم بارداری , قاعدگی اتفاق می افتد.

در این زنان چون سیکل قاعدگی به خوبی صورت نمی گیرد در بدنشان میزان کافی هورمون پروژسترون تولید نمی شود اما تولید و ترشح استروژن بالاست.

غذاهای مفید برای کیست تخمدان
غذاهای مفید برای کیست تخمدان

علاوه بر عدم تعادل هومورن های استروژن و پروژسترون, در بدن زنان مبتلا به علت ترشح بیش از انسولین, مقاومت به انسولین نیز ایجاد می شود. که همین امر خود باعث دشوارتر شدن تنظیم وزن است.

اگر به فکر کنترل وزن خود هستید و تخمدان پلی کیستیک دارید؛ یکی از اصلی ترین راه ها تنظیم میزان ترشح انسولین در خون است.
با رژیم غذایی و انجام ورزش می توان به راحتی این کار را انجام داد.

ورزش کردن با افزایش سطح متابولسیم و خون رسانی, مقاومت به انسولین را کاهش می دهد. به این ترتیب رژیم کاهش وزن می تواند در کنترل وزن موثر باشد.

رژیم غذایی نیز یکی دیگر از اصول برای کاهش وزن است. در بیماری تخمدان پلی کیستیک با توجه به مقاومت به انسولین و مقدار بالای انسولین در خون, کربوهیدرات مصرفی را باید محدود کنید. پروتئین یکی از مهمترین مواد مغذی برای کاهش وزن است. توصیه می شود در هر وعده غذایی از منابع غذایی پر پروتئینی دریافت داشته باشید. تخم مرغ, گوشت, مرغ, ماهی, حبوبات, مغزیجات, شیر و لبنیات از منابع خوب پروتئینی هستند.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک

رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک

رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک سندرم تخمدان پلی کیستیک ۱۵ تا ۲۰ درصد زنان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *