رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک
رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک

رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک

رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک ۱۵ تا ۲۰ درصد زنان در سنین باروری را درگیر می کند. وقتی سطح هورمون های مشخصی بیش از حد عادی باشد , کیست های غیرعادی در تخمدان رشد می کنند که حاوی مایع هستند. عارضه این کیست ها برای سلامتی زنان؛ اختلال در سیکل پریود , ریزش مو, رشد موهای زائد, جوش و لکه پوستی,افزایش وزن و چاقی, افسردگی و مشکلات باروری است.
همچنین ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک زمینه را برای بیماری های دیابت نوع ۲, بیماری قلبی و چاقی فراهم می کند! متاسفانه درمان مشخص برای این بیماری وجود ندارد. اگرچه خط اول درمان آن اصلاح رژیم و سبک زندگی است.
در حقیقت در زنان چاق مبتلا با کاهش وزن تنها ۵درصد وزن فعلی, پریود تا حدی طبیعی و تخمدان ها فعال تر می شوند.
در اینجا ۷ توصیه برای کاهش علائم PCOs و کنترل وزن زنان مبتلا آورده ایم:

۱٫رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک , رژیمی با شاخص گلایسمی پایین است.
انسولین هورمونی است که وظیفه انتقال گلوکز (قند) را به داخل سلول دارد. در زنان مبتلا به این بیماری اغلب مقاومت به انسولین ایجاد می شود به این معنا که سلول های پاسخ درست به هورمون انسولین نمی دهند و قند در خون بالا می ماند و وارد سلول نمی شود.
در صورتی که رژیم از موادغذایی با شاخص گلایسمی پایین باشد سطح انسولین ثابت می ماند . شاخص گلایسمی اندازه گیری میزان بالارفتن قند خون و انسولین را پس از صرف یک ماده غذایی نشان می دهد. هرچه عدد این شاخص کمتر باشد برای افراد دیابتی و دچار مقاومت به انسولین بهتر است.

۲٫صبحانه نخوردن ممنوع!
افرادی که دچار تخمدان پلی کیستیک هستند باید صبحانه و دیگر وعده های غذایی را به صورت منظم دریافت کنند. نظم غذا خوردن سطح انسولین را کنترل می کند و در درمان این بیماری موثر است.

رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک
رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک

۳٫چربی های مفید بخورید.
غذاهای فست فود و رستورانی, خوراکی های صنعتی حاوی چربی های اشباع ترانس هشتند که برای سلامتی مضرند. بهتر است برای کنترل و درمان بیماری خود ان ها را از برنامه حذف و مواد غذایی سالم را جایگزین کنید. امگا-۳ , اسیدچرب مفید و ضروری برای بدن موجب تعدیل سطح انسولین و تستوسترون است و همچنین مقاومت به انسولین را در بدن زنان PCOs کاهش می دهد.

۴٫قندهای ساده کمتر بخورید.
همانطور که گفته شد قندهای ساده شاخص گلایسمی بالایی دارند و پس از خورده شدن ناگهان قند خون و انسولین بالا می رود.کیک, بیسکوئیت, شیرینی و شکلات از جمله قندهای ساده هستند که مصرفشان باید حدود شوند.

۵٫به اندازه کافی پروتئین بخورید.
دریافت کافی پروتئین موجب کنترل اشتها, کاهش انسولین و سطح تستوسترون است.

۶٫فعال باشید.
تحرک جسمانی به درمان این بیماری کمک بسیار بزرگی می کند.سعی کنید کمتر از وسایل ماشینی استفاده کنید. به جای آسانسور از پله استفاده شود.حتما ورزش کنید.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

غذاهای مفید برای کیست تخمدان

غذاهای مفید برای کیست تخمدان

غذاهای مفید برای کیست تخمدان کاهش وزن و لاغری ممکن است با سندرم تخمدان پلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *