برنامه غذایی دوران بلوغ
برنامه غذایی دوران بلوغ

برنامه غذایی دوران بلوغ

برنامه غذایی دوران بلوغ

سالم بخور, سالم زندگی کن!
این عبارت برای زندگی سالم و با نشاط دختران نوجوان مهم و ضروری است. به عنوان مادر (پدر) یک دختر نوجوان مهم است که بدانید دختر شما چه رژیمی باید داشته باشد تا سالم باشد.

چرا سالم غذا خوردن برای دختران نوجوان مهم است؟
بیشتر دختران در سنین بلوغ روی وزن و ظاهر خود حساس هستند. به همین خاطر ممکن است کالری دریافتی خود را برای لاغر شدن کم کند و غذا نخورد. که این به صورت مزمن و طولانی مدت سلامت او را تحت تاثیر قرار می دهد. این نکته مهم است که او مادر آینده خواهد بود.

برای شروع باید بدانید چه مواد مغذی برای دختران نوجوان مهم است و چه نکاتی را برای داشتن رژیم غذایی اصولی و سالم برای دخترتان باید رعایت کنید.

۱٫رژیم غذایی سلامت
برنامه غذایی سالم برای همه روزهای این دوره دختر نوجوان است. رژیم او باید به میزان کافی کربوهیدرات, چربی و پروتئین داشته باشد. هیچ یک از این درشت مغذی ها ارجحیت بر دیگری ندارند و از هر سه باید دریافت متعادل باشد.

۲٫چربی های مفید, چربی های خوبی هستند.
دختران در این سنین حسایست بسیار زیادی روی وزن و ظاهر خود دارند و ممکن است شنیده باشند نباید چربی بخورند تا خوش هیکل باشند! اما این کاملا غلط است. چربی نیز یکی از درشت مغذی های ضروری برای بدن است که وظایف مهمی در بدن دارد و به آسانی نمی توان آن را از رژیم حذف کرد.
اما توصیه بر دریافت چربی های مفید و حذف چربی های مضر است. چربی های مفید در مغزهای خام (فندق, بادام, پسته), دانه های گیاهی(تخم کتان, تخم آفتابگردان, تخم کدو ), روغن زیتون و کنجد یافت می شود. این مواد غذایی علاوه بر تامین چربی های مفید, حاوی مواد مفذی ویتامین و املاح معدنی هستند که برای رشد دختران نوجوان ضروری است.

 

برنامه غذایی دوران بلوغ
برنامه غذایی دوران بلوغ

 

۳٫خوردن صبحانه
طبق تحقیقات انجام شده, درست و منظم غذا نخوردن در دوران نوجوانی باعث افسردگی, تحریک پذیری و پرخاشگری است و در نهایت حتی ممکن است منجر به چاقی و اختلالات خوردن شود. صبحانه یکی از وعده های غذایی اصلی و مظلوم! است که تقریبا همه افراد به دلایل مختلف آن را حذف می کنند . در حالی که صبحانه خوردن میزان سوخت و ساز انرژی را طی روز تنظیم می کند و به خصوص برای دختران وعده مهمی است.

۴٫حتما برای دختر نوجوان خود میان وعده های سالم و مغذی تهیه کنید.
در خرید محصولات غذایی توجه داشته باشید کمتر غذاهای فرآوری شده و آماده, خوراکی های صنعتی خریداری کنید. معجون شیر, شیره انگور, میوه و سبزی (سبزی خوردن) , آجیل , دانه های گیاهی انتخاب های خوبی برای میان وعده هستند.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

تغذيه سالم براي نوجوانان

تغذیه سالم برای نوجوانان

تغذیه سالم برای نوجوانان ۴ راه برای سالم شدن برنامه غذایی نوجوانان تغذیه دوران نوجوانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *