برنامه غذایی هفتگی دیابتی ها
برنامه غذایی هفتگی دیابتی ها

برنامه غذایی هفتگی دیابتی ها

برنامه غذایی هفتگی دیابتی ها

رژیم غذایی دیابتی سخت و خسته کننده نیست. با راهکارهای سلامتی به راحتی می توان رژیم غذایی سالمی داشت و قند خون را به خوبی کنترل کرد.

هدف اصلی در برنامه غذایی دیابتی کنترل قند خون بالا و جلوگیری از بروز عوارض ثانویه این بیماری است. فرد دیابتی باید دریافت چربی, نمک, کلسترول و به طور کلی کالری دریافتی خود را کاهش دهد. پیروی از رژیم غذایی سالم به کنترل قند خون و کاهش وزن کمک می کند. کاهش وزن حتی خیلی کم در حد ۵ تا ۱۰ درصد وزن اضافی هم به افزایش تولید و ترشح انسولین و حساسیت سلولی انسولین کمک می کند.

اگر کنترل وزن خوبی داشته باشید, قلب سالمی نیز خواهید داشت.
در اینجا برخی جایگزین های غذایی را برایتان معرفی کرده ایم تا رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

برنج قهوه ای (سبوس دار)
برنج قهوه ای و سفید از نظر میزان کربوهیدرات تفاوتی با هم ندارند. اما فواید سلامتی برنج قهوه ای بسیار بالاتر است. برنج قهوه ای حاوی فیبر, روی و سلنیوم است همچنین میزان فولات آن ۴ برابر, پتاسیم ۵ برابر و منیزیم ۱۰ برابر برنج سفید است. فیبر موجود در آن مانع از بالا رفتن ناگهانی سطح قند خون است.

برنامه غذایی هفتگی دیابتی ها
برنامه غذایی هفتگی دیابتی ها

ماهی جای گوشت
گوشت قرمز کالری بالا و چربی های اشباع زیادی دارد که باعث افزایش ایجاد التهاب در بدن افراد دیابتی می شود. ماهی حاوی اسید چرب امگا۳ است و التهابات در بدن را کاهش می دهد. ماهی را به صورت آب پز یا کبابی بخورید. میتوانید برای طعم بهتر کمی روغن زیتون نیز به آن اضافه کنید.

گیاهان معطر به جای نمک
نمکدان را کنار بگذارید و از گیاهان معطر استفاده کنید. استفاده از گیاهان خشک شده یا تازه علاوه بر خوش طعم شدن غذا, حاوی آنتی اکسیدان بالایی است و فواید بی نظیری برای سلامتی شما دارد.

آب نارنج به جای سس های پرچرب
انواع سس ها حاوی چربی, قند و رنگ های خوراکی هستند که باعث بدتر شدن وضعیت التهابی در بدن دیابتی ها می شود. سعی کنید این اقلام را از سبد خرید خود حذف کنید از گیاهان خشک, آب لیمو, آب نارنج یا ماست طعم دار برای چاشنی غذا استفاده کنید.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

میان وعده مناسب افراد دیابتی

میان وعده مناسب افراد دیابتی

میان وعده مناسب افراد دیابتی رژیم غذایی افراد دیابتی برای کنترل و مدیریت قند خون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *