عوارض کاهش وزن سریع
عوارض کاهش وزن سریع

عوارض کاهش وزن سریع – یک رژیم علمی هرگز این عوارض را ندارد

عوارض کاهش وزن سریع

عوارض کاهش وزن سریع بسیار است.
از جمله عوارض کاهش وزن سریع میتوان به : ریزش مو , شل شدن و افتادگی پوست صورت و بدن, ضعف اعصاب, افت فشار خون و ضعف , سنگ کیسه صفرا , یبوست و حتی افسردگی اشاره کرد.

ایجاد حالت کتواسیدوز :
بعد از گرسنگی های طولانی مدت , بدن برای سوخت رسانی به مغز و دیگر ارگان ها چربی ها را می شکند و در این بین ترکیباتی به نام اجسام کتونی تولید میشود. بوی نا مطبوع ایجاد شده در اثر گرسنگی های طولانی مدت به علت تجمع همین کتون بادی هاست.
سوخت اصلی مغز , گلوکز است در صورتی که گلوکز کافی به مغز نرسد , کتون بادی ها بعنوان سوخت سلول های مغزی مورد استفاده واقع می شوند  که مضراتی برای مغز دارد.
علاوه بر این سطح بالای کتون بادی ها در بدن باعث بالا رفتن سطح LDL و کلسترول خون میشود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت نوع دو را در فرد افزایش می دهد.

سنگ صفراوی :
سطح بالای کلسترول در نتیجه بالا رفتن غلظت کتون بادی ها در بدن باعث افزایش تولید سنگ های صفراوی در کیسه صفرا می شود. با بالا رفتن تولید کلسترول , میزان تولید نمک های صفراوی در کبد افزایش یافته و در کیسه صفرا تجمع پیدا می کند.
عدم نوشیدن آب و مایعات کافی نیز به تشکیل سنگ های صفراوی کمک می کند.
سنگ های صفروای حتی می تواند باعث از دست دادن کیسه صفرا شود.

مشکل در پوست :
با کاهش سریع وزن , پوست با بدن هماهنگی پیدا نمی کند و در نتیجه ترک ویا شل شدن پوست در فرد رخ میدهد.

عوارض کاهش وزن سریع
عوارض کاهش وزن سریع

ولع شدید به غذا:
با حذف کامل و ناگهانی غذاهای چرب, سرخ شده , نان و برنج و… فرد تمایل شدیدی نسبت به اینگونه غذاها پیدا می کند و با اتمام دوره رژیم مجددا با حرص بیشتری اینگونه غذاها را مصرف می کند.

ریزش مو :
بالا رفتن سطح کتون بادی ها در خون باعث حساس شدن فولیکول های مو و ریزش مو در افراد می شود. از علل دیگر ریزش مو میتوان به عدم کفایت دریافت ریزمغذی های ضروری برای رشد و استحکام مو مانند کمبود ویتامین های گروه ب و یا روی اشاره کرد.

ضعف و بی حالی :
ضعف و بی حالی عمدتا با پیشرفت روند گرسنگی طولانی و دریافت غذایی محدود , بیشتر می شود. که به دلیل کمبود انرژی و ریزمغذی هایی که در متابولیسم و تولید انرژی نقش دارند , می باشد. مانند ویتامین های محلول در آب.

کاهش میزان متابولیسم :
به هنگام گرفتن رژیم کاهش وزن و محدودیت شدید کالری , بدن برای خود حالت بحرانی در نظر می گیرد و سوخت و ساز خود را به حداقل می رساند.
به همین خاطر افراد به محض ترک اینگونه رژیم ها مجددا دچار اضافه وزن می شوند.

کاهش حجم عضلات :
به طور کلی با کاهش وزن فرد هم چربی و هم عضله از دست میدهد و این فقدان توده عضلانی در رژیم های کاهش وزن سریع خیلی بیشتر است.

افسردگی و سوتغذیه :
در اثر محدودیت دریافت غذا , یکسری کمبود ریزمغذی ایجاد میشود که احساس افسردگی و دل مردگی از نشانه های کمبود ریزمغذی های ضروری مانند ویتامین ها است.

موارد بالا ذکر شد تا افراد با آگاهی کامل رژیم کاهش وزن داشته باشند و بدانند که بهترین رژیم , رژیمی است که متخصص تغذیه با توجه به شرایط متابولیک تان برای شما در نظر بگیرد و لازم است بهمراه رعایت برنامه غذایی , فعالیت بدنی و ورزشی مناسب نیز داشته باشید.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

اشتباهات رایج در کاهش وزن

اشتباهات رایج در کاهش وزن

اشتباهات رایج در کاهش وزن کاهش وزن و لاغری از تمایلات بسیار رایج امروزی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *