رژیم کانادایی - آیا رژیم 15 روزه قابل اعتماد است ؟
رژیم کانادایی - آیا رژیم 15 روزه قابل اعتماد است ؟

رژیم کانادایی – عوارض خطرناک رژیم ۱۵ روزه

رژیم کانادایی – آیا رژیم ۱۵ روزه قابل اعتماد است ؟

رژیم کانادایی در اصل چیست؟

رژیم کانادایی و از این قبیل رژیم‌های کاهش وزن اینترنتی اغلب علمی نبوده و جنبه تجاری دارند.
این رژیم‌ها مورد تایید علم تغذیه نیز نیستند و با برنامه ای نامتعادل باعث بهم خوردن متابولیسم پایه فرد و کاهش وزن غیر طبیعی میشوند.
معمولا سالها طول میکشد تا فردی دچار چاقی یا اضافه وزن شود و اگر فرد بخواهد به شرایط نرمال برسد باید روند کاهش وزن تدریجی و آرام داشته باشد تا متابولیسم و شرایط داخلی بدن با وضعیت جدید تطابق پیدا کند.رژیم کاهش وزن باید اصولی و منطقی باشد و همراه متعادل کردن کالری دریافتی روزانه , با ورزش نیز همراه شود.

عوارض و ایراد های وارده به رژیم کانادایی :

  • گروه نان و غلات حذف میشود , در حالی که حذف هیچ گروه غذایی را توصیه نمی کنیم.
  • این رژیم میان وعده ندارد و  فاصله طولانی بین وعده های غذایی باعث افت قند خون و ضعف فرد و حالت افسردگی است. و از طرفی بار سنگینی به کلیه ها و کبد وارد نماید.
  • برنامه غذایی باید ۳ وعده اصلی و ۳ میان‌وعده داشته باشد. با حذف هرکدام پایداری و  موفقیت رژیم لاغری کاهش پیدا می‌کند.
  • این رژیم ممکن است باعث کاهش وزن سریع شود ولی ترکیب بدن تان را بهم میریزد و ممکن است به جای چربی , عضله و آب از دست بدهید و ازین کاهش وزن سریع خوشحال باشید !!!
رژیم کانادایی - آیا رژیم 15 روزه قابل اعتماد است ؟
رژیم کانادایی – آیا رژیم ۱۵ روزه قابل اعتماد است ؟
  • نکته اساسی که برایمان در رژیم درمانی مهم است تغییر سبک زندگی و عادات فرد به سمت سبک زندگی سالم با رعایت اصول ساده است که متاسفانه در این رژیم ۱۵ روزه , فقط حجم خوردن فرد طی ۱۵ روز کاهش میابد و برنامه اصلاح رفتاری برای فرد ندارد.
    به همبن جهت فرد پس از پایان دوره حتی ولع شدیدی هم نسبت به غذا پیدا میکند که در نتیجه فشاری است که هنگام کاهش وزن تحمل کرده است.
  • کاهش وزن حاصل از این رژیم آنچنان هم پایدار نیست و کاهش وزن به وجود آمده الزاما ناشی از کاهش چربی نیست و ممکن است این کاهش وزن به خاطر از دست دادن عضله , آب و الکترولیت ها باشد که  اتفاق خوبی نیست.
  • نکته دیگر آنکه فرد از خوردن فقط چربی و گوشت زیاد دلزده می‌شود و بعد از پایان دوره رژیم به قند های ساده مانند شیرینی‌ها رو می‌آورد و مجددا فرد کالری بیشتری دریافت میکند و مجددا اضافه وزن میگیرد.
  • رژیم پرپروتئین و پرچرب باعث افزایش متابولیسم است و در دراز مدت باعث کاهش وزن می‌شود. ترکیب‌های ازتی مواد دفعی متابولیسم پروتئین است که برای دفع ابتدا باید در کبد به اوره تبدیل و همراه با مقدار آب زیاد از طریق کلیه‌ها دفع شوند.
  • اسیدهای کتونی‌ ترکیب های حاصل از سوختن چربی ها هستند که مقدار زیاد آنها می‌تواند از سد خونی مغز عبور و مشکلات جدی برای مغز ایجاد کند.
  • اسیدهای چرب اشباع که از این رژیم دریافت میشود باعث افزایش کلسترول و تری‌گلیسرید در خون میشوند که زمینه ساز بیماری های متابولیک هستند.

 

و در نهایت , این رژیم برای همه افراد یکسان است یعنی هر فردی با هر شرایط فیزیولوژیکی , سنی میتواند این رژیم را داشته باشد. در حالی که ما با توجه به شرایط فرد اعم از فیزیولوژیکی , سابقه بیماری ها , رفتار و عادت ها و سایر شاخص های متابولیک رژیم کاهش وزن را ارئه می نماییم.

 

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

کاهش متابولیسم بدن

کاهش متابولیسم بدن

کاهش متابولیسم بدن با افزایش سن چرا با افزایش سن, سرعت سوخت و ساز کاهش …

یک نظر

  1. مفید بود تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *