درمان پرخوری به کمک ورزش
درمان پرخوری به کمک ورزش

درمان پرخوری به کمک ورزش

درمان پرخوری ناشی از کمبود خواب

درمان پرخوری تنها با اصلاح سبک زندگی امکان پذیر است .انجام ورزش منظم و مستمر , پرخوری ناشی از کمبود خواب را درمان می کند .

نداشتن خواب کافی و عمیق باعث گرسنگی بیشتر در فرد می شود و به طور ویژه فرد تمایل بیش از حدی به خوردن تنقلات و جانک فودها دارد . این خوراکی ها بدون تامین ریزمغذی های ضروری , تنها حاوی مقادیر بالایی کالری , چربی , نمک و قند دارند .

مکانیسم کم خوابی و پرخوری : در صورتی که شما به اندازه کافی خواب و استراحت نداشته باشید , سطح هورمون های گرسنگی در خون تا حد زیادی افزایش می یابد . و بدن در معرض مقاومت به انسولین قرار می گیرد که خود زمینه ای برای بیماری های مزمن است .

مقاومت به انسولین که به عنوان سندرم متابولیک نیز شناخته می شود زمانی رخ می دهد که سلول های بدن دیگر قادر به پاسخ دهی مناسب به هورمون انسولین نمی باشند . این عدم پاسخ دهی به هورمون انسولین باعث اختلال در متابولیسم صحیح کربوهیدرات ها می گردد . در نتیجه چربی بیشتری در بدن انباشته می شود در حالی که فرد احساس گرسنگی , تمایل شدید به قند و شیرینی دارد . همچنین فرد هیچگاه پس از صرف غذا احساس رضایت و سیری ندارد . این وضعیت شرایط بیماری پری دیابت ( دیابت نهان ) است .

 

 

درمان پرخوری به کمک ورزش
درمان پرخوری به کمک ورزش

 

 

 

متاسفانه این احساس خستگی و رخوت ناشی از کم خوابی , تمایل به آشپزی در منزل و پخت غذاهای سالم را به شدت کاهش می دهد . افرادی که دچار کمبود خواب هستند بیشتر به خرید غذاهای آماده تمایل دارند .

نکته قابل توجه آن است که مطالعات نشان داده اند انجام ورزش حتی به میزان کم در کنترل پرخوری کمک شایانی دارد . ورزش موجب افزایش احساس رضایت و خرسندی در فرد می شود در نتیجه تمایل کمتری به پرخوری خواهد داشت .

البته درمان اصلی پرخوری ناشی از کم خوابی , خوب و کافی خوابیدن در شب است . هر انسان سالم و طبیعی بین ۶ تا ۸ ساعت به خواب شب احتیاج دارد . در کنار ورزش , دریافت منابع غنی از منیزیم نیز به خواب راحت کمک شایانی دارند .

 

 

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

عوارض پرخوری در بارداری

عوارض پرخوری در بارداری

عوارض پرخوری در بارداری چرا در بارداری نباید پرخوری کنیم؟ وزن گیری در دوران بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *