تخریب کبد با مصرف خودسرانه استامینوفن
تخریب کبد با مصرف خودسرانه استامینوفن

تخریب کبد با مصرف خودسرانه استامینوفن

تخریب کبد چگونه رخ می دهد ؟

تخریب کبد و ابتلا به انواع بیماری های کبدی شروعی برای ابتلا به سایر بیماری ها است . متاسفانه بسیاری از افراد از صدمات جدی مصرف بی رویه استامینوفن بر کبد آگاهی ندارند . استامینوفن ( یا نام دیگر آن پاراستامول ) یکی از پرمصرف ترین داروهای بدون نسخه  در سراسر دنیا است . مصرف دوز بالای استامینوفن باعث مسمومیت و حتی مرگ می گردد . همچنین تحقیقات جدید نشان می دهند که مصرف طولانی مدت آن , در دراز مدت باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان خون می شود .

استامینوفن دارویی ضد درد و ضد تب است , که برای تسکین دردهای خفیف و متوسط به کار می رود . این دارو اعتیاد آور نیست و وابستگی روحی یا جسمی در پی ندارد , اما با این حال مصرف مزمن آن صدمات جدی بر بافت کبد دارد .
طبق نتایج تحقیقات بدست آمده مصرف ۸ عدد از آن در یک روز قطعا اثرات سمی بر بدن دارد و کبد فشار زیادی را برای متابولیزه آن متحمل می شود . در صورتی که بیش از حد در طولانی مدت مصرف شود صدمات جبران ناپذیری را برای بافت کبد به دنبال دارد . از دیگر عوارض این دارو بر بدن می توان به : اسیب جدی به بافت کلیه ها , بروز کم خونی , افزایش اسید اوریک در خون و افزایش قند خون اشاره نمود .

تخریب کبد با مصرف خودسرانه استامینوفن
تخریب کبد با مصرف خودسرانه استامینوفن

کبد وظایف بسیاری دارد که در اثر ایجاد هرگونه تخریب و اسیب به بافت آن , بدن دچار اختلال می شود . متابولیزه کردن داروها و دفع آن ها , تجزیه چربی ها , تامین گلوکز خون در مواقع ضروری , ذخیره چربی و کلیگوژن در بدن به عنوان سوخت انرژی از جمله وظایف کبد می باشد .

با توجه به مطالب فوق توصیه می شود هرگز به صورت خودسرانه دارو مصرف نکرده و حتما برای درمان بیماری و مشکلات سلامتی خود به پزشک مراجعه کنید .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

آیا سیروز کبدی قابل درمان است؟

آیا سیروز کبدی قابل درمان است؟

آیا سیروز کبدی قابل درمان است؟ آیا سیروز کبدی قابل درمان است؟ واژه سیروز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *