آیا سیروز کبدی قابل درمان است؟
آیا سیروز کبدی قابل درمان است؟

آیا سیروز کبدی قابل درمان است؟

آیا سیروز کبدی قابل درمان است؟

آیا سیروز کبدی قابل درمان است؟
واژه سیروز به معنی ایجاد زخم در بافت کبد است . در این بیماری بافت کبد به بافتی سخت فیبری تبدیل شده و به طور کلی بافت کبد از بین می رود . بدین ترتیب بافت کبد به صورتی می شود که دیگر قادر نیست وظایف خود را به خوبی انجام دهد و باعث کاهش خون رسانی به کبد است .
سیروز کبدی فرایندی آهسته است که ممکن است سال ها طول بکشد تا اتفاق بیافتند . سیروز کبدی ۵ مرحله دارد . مرحله نهایی آن یعنی مرحله پنجم دیگر قسمت اعظم بافت کبد درگیر شده است و نارسایی کبدی رخ می دهد .

 

علل ابتلا به سیروز کبدی چیست ؟
فرایند التهابی مزمن در کبد باعث تخریب سلول های کبدی است . التهاب ممکن است ناشی از :

  • نوشیدن الکل
  • عفونت های ویروسی در کبد مانند هپاتیت c و B
  • عوارض داروهای مصرفی
  • بیماری های خودایمنی
  • رژیم غذایی فقیر از سبزیجات و میوه , و سرشار از شکر و محصولات فراوری شده

 

 

آیا سیروز کبدی قابل درمان است؟
آیا سیروز کبدی قابل درمان است؟

 

 

راهکارهای تغذیه برای بهبود سیروز کبدی

دریافت امگا-۳ خود را افزایش دهید . ماهی های روغنی , تخم کتان , گردو , تخم شربتی از بهترین منابع غذایی طبیعی این اسید چرب ضروری می باشند . امگا-۳ موجب کاهش التهاب در بدن است و متاسفانه بیشتر افراد به میزان بسیار کم آن را دریافت می کنند .

سلنیوم دریافتی خود را افزایش دهید . سلنیوم موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی است . در نتیجه التهاب ناشی از بیماری خود ایمنی کاهش میابد .

منابع غذایی غنی از ویتامین E دریافت کنید . منابع خوب این ویتامین عبارتند از آوکادو , مغزهای تازه و خام , و انواع دانه ها . ویتامین E موجب کاهش زخم ها در بافت کبد می شود .

گوگرد زیاد مصرف کنید . گوگرد ماده معدنی ضروری است که به وفور در سبزیجات خانواده کلم , پیاز , سیر و تخم مرغ یافت می شود . تخم مرغ را حتما کامل دریافت کنید زیرا زرده تخم مرغ حاوی گوگرد است .

اطمینان داشته باشید که به میزان کافی ویتامین ث دریافت می کنید . مرکبات , توت ها , فلفل دلمه ای و بیشتر میوه های تازه از منابع غنی این ویتامین می باشند . ویتامین ث از قوی ترین آنتی اکسیدان هایی است که مانع از ایجاد زخم در بافت کبد می شود .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

تخریب کبد با مصرف خودسرانه استامینوفن

تخریب کبد با مصرف خودسرانه استامینوفن

تخریب کبد چگونه رخ می دهد ؟ تخریب کبد و ابتلا به انواع بیماری های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *