بهترین مواد غذایی برای کبد چرب
بهترین مواد غذایی برای کبد چرب

بهترین مواد غذایی برای کبد چرب

بهترین مواد غذایی برای کبد چرب

کبد شما بزرگترین اندام بدنتان است . کبد اعمال حیاتی بسیاری را برای بدن انجام می دهد . برخی از این اعمال حیاتی عبارتند از :

  • تولید صفرا – صفرا هضم چربی ها را تسهیل می کند و از این راه کلسترول اضافی بدن از طریق دستگاه گوارش دفع می شود .
  • تولید چربی و یا سوزاندن چربی های اضافی – کبد کلسترول و چربی های دیگری را تولید می کند و قابلیت سوزاندن چربی برای تامین انرژی در بدن را دارد . بنابراین کبد سالم در داشتن وزن طبیعی و کنترل وزن موثر است .
  • ذخیره ویتامین ها و املاح معدنی به ویژه اهن
  • سم زدایی از جریان خون – کبد , هورمون های ترشح شده , سموم و سایر مواد زائد را تجزیه و از طریق روده دفع می کند .
  • تولید فاکتورهای انعقادی ضروری برای انعقاد خون
  • ذخیره گلوکز – تا در مواقع موردنیاز برای تامین انرژی از آن استفاده شود .

 

اگر می خوهید سلامت و تندرست باشید , مراقبت از کبد بسیار حیاتی است . غذاهایی که می خورید یا به نفع سلامت کبد است و یا به ضرر آن . پس مراقب غذاخوردن خود باشیم !

اینجا ۵ ماده غذایی که سلامت کبد را ارتقا می دهند معرفی می کنیم :

کلم – همه خانواده کلم ها مانند کلم پیچ , گل کلم و … برای سلامت کبد مفید می باشند . انواع کلم حاوی ترکیبی به نام سولفورافان هستند که موجب تقویت و فعال شدن آنزیم های سم زدایی کبد می شود . بنابراین دریافت کافی سبزیجات به ویژه کلم به افزایش کارایی کبد کمک می کند . البته توجه داشته باشید که همراه کردن انواع سس های چرب به کلم و سالاد سبزیجات , اثرگذاری آن ها را کاهش می دهد و حتی هضم سس باری بر دوش کبد است . بهتر است برای طعم دهی از سبزیجات معطر خشک , آبلیمو , آب نارنج استفاده شود .

 

بهترین مواد غذایی برای کبد چرب
بهترین مواد غذایی برای کبد چرب

 

ماهی – ماهی منبع غذایی پروتئینی است .کبد برای انتقال سموم و سم زدایی به آمینواسید نیاز دارد . همچنین ماهی سرشار از اسیدچرب امگا۳ است . این اسیدچرب ضروری در بدن نقش ضد التهابی قوی دارد و برای افرادی که سطح آنزیم های کبدی شان افزایش یافته , فوق العاده است .

مغزها – مغزهای خام مانند گردو , پسته , بادام و فندق منبع غنی از سلنیوم هستند . کبد برای سم زدایی و پاکسازی جریان خون به سلنیوم نیاز دارد. همچنین سلنیوم خاصیت ضد ویروسی قوی دارد و برای افراد مبتلا به هپاتیت B یا C نیاز است .

مارچوبه – مارچوبه حاوی ترکیبات گیاهی است که به دفع کلسترول اضافی و بازسازی سلول های کبدی کمک می کند .

سیر و پیاز – این دو سبزی اثرات بی نظیری برای بدن دارند و یکی از خواص آن ها حفظ سلامت کبد است . سیر سرشار از گوگرد است که برای فاز دوم سم زدایی کبد ضروری است .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

علل کبد چرب در نوجوانان

ایا روزه برای کبد چرب مضر است ؟

ایا روزه برای کبد چرب مضر است ؟ ایا روزه برای کبد چرب مضر است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *