بلوغ زودرس دخترانه با آبمیوه های صنعتی
بلوغ زودرس دخترانه با آبمیوه های صنعتی

بلوغ زودرس دخترانه با آبمیوه های صنعتی

بلوغ زودرس دخترانه با آبمیوه های صنعتی

بلوغ زودرس دخترانه
تکامل بلوغ در دختران ۵-۴ سال طول می کشد . اولین نشانه بلوغ رشد ناگهانی است . در پی آن تغییرات در بدن , به حداکثر رسیدن رشد قدی و در نهایت قاعدگی است . اولین خونریزی قاعدگی حدودا ۲ سال پس از اولین نشانه های بلوغ رخ می دهد .

کم خونی , جوش , مشکلات روانی و اجتماعی , پرخاشگری از جمله تغییرات جسمی و روحی این دوران است که والدین باید بدانند کاملا طبیعی و سیر آن گذرا است.

تحقیقات جدید نشان داده اند که نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های شیرین و صنعتی منجر به بلوغ زودرس در دختران می شود .
بلوغ زودرس , بلوغی است که براساس استانداردهای طبیعی , زودتر از سن موردانتظار شروع می شود.

سن شروع قاعدگی نسبت به ۲۰ سال گذشته کاهش یافته است . فاکتورهای مختلفی در این کاهش سن بلوغ موثر بوده اند از جمله : وضعیت روحی و روانی , موقعیت جغرافیایی , عوامل ژنتیکی , ابتلا به برخی بیماری ها , چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی , در معرض ترکیبات شیمایی قرار گرفتن که در بدن شبیه استروژن عمل می کنند .

 

 

بلوغ زودرس دخترانه با آبمیوه های صنعتی
بلوغ زودرس دخترانه با آبمیوه های صنعتی

 

 

با بروز اولین قاعدگی صفحات استخوانی برای رشد قدی در دختران بسته می شود . به همین جهت بلوغ زودرس , کوتاه قدی را برای دختران در پی دارد .

تحقیقات جدید نشان داده اند دخترانی که روزانه یک بطری نوشابه , آبمیوه صنعتی و … می نوشند , به طور متوسط ۳ ماه زودتر از سایر دختران دچار خونریزی قاعدگی می شوند.

هرچه سن شروع قاعدگی پایین تر باشد, بروز کوتاه قدی بیشتر است و همچنین سال هایی که بدن دختر در معرض استروژن است بیشتر می شود . استروژن بالا یکی از عوامل خطر سرطان سینه و رحم است . همچنین تداخل بهم ریختگی احساسی بلوغ و کاهش اعتماد به نفس عملکرد ذهنی دختر را کاهش می دهد و حتی ممکن است دچار افسردگی شود .

مکانیسم دقیق تاثیر نوشابه های صنعتی و شیرین بر بلوغ زودرس هنوز به خوبی مشخص نیست اما گمان می رود این نوشیدنی ها باعث افزایش سطح هورمون انسولین می شوند . یکی از اثرات انسولین افزایش ترشح هورمون های جنسی است .

پیشنهاد می شود به جای استفاده از آبمیوه ها و نوشیدنی های صنعتی از نوشیدنی های خانگی و سنتی استفاده شود . همچنین به جای استفاده از شکر برای شیرین کردن , عسل و شیره انگور را جایگزین کنید .

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *