علل کبد چرب در نوجوانان
علل کبد چرب در نوجوانان

ایا روزه برای کبد چرب مضر است ؟

ایا روزه برای کبد چرب مضر است ؟

ایا روزه برای کبد چرب مضر است

۳۰ درصد ایرانیان به کبد چرب مبتلا هستند . تجمع بیش از حد چربی در سلول های کبد باعث ایجاد التهاب در کبد و اختلال در آن می شود .
کبد نقش مهمی در شکستن چربی ها دارد . در صورت بروز اختلال در کبد چربی ها در بافت ها رسوب می کنند . ۵ گرم از ۱۰۰ گرم بافت کبد چربی است , هرگاه این ۵ گرم بیشتر شود فرد دچار کبد چرب شده است .
طبق مطالعات انجام شده روزه داری برای درمان بسیاری از بیماری ها موثر است . روزه داری در پیشگیری و درمان بعضی از تومورها , کنترل وزن , خفظ سلامت قلب و کاهش استرس اکسیداتیو , کنترل دیابت , صرع و کبد چرب موثر است .

اصل درمان کبد چرب , کاهش وزن است . بنابراین کاهش وزن در ماه مبارک رمضان به واسطه روزه داری فرصت مناسبی برای درمان و کنترل کبد چرب است . البته توصیه می شود حتما با مشورت پزشک روزه بگیرید . روزه داری در سطوح وخیم کبد چرب به نفع سلامتی نیست .

باید توجه داشت که کاهش وزن در رمضان تنها با رعایت نکات رژیمی اتفاق خواهد افتاد . در صورت عدم رعایت نکات و پرخوری نه تنها کاهش وزن رخ نمی دهد بلکه فرد مبتلا به کبد چرب دچار اضافه وزن نیز خواهد شد !

ایا روزه برای کبد چرب مضر است
ایا روزه برای کبد چرب مضر است

ماه رمضان فرصت مناسبی برای استراحت دستگاه گوارش به ویژه کبد و پانکراس است .

پرخوری ممنوع ! نکته نخست برای روزه داران مبتلا به کبد چرب , عدم مصرف غذاهای چرب در وعده سحر و افطار است . مصرف مواد غذایی سنگین و چرب مانند زولبیا و بامیه , خورش های پرچرب و … نه تنها موجب کاهش وزن نیست بلکه باعث وخیم تر شدن وضعیت کبد چرب می شوند. روزه داری در مبتلایان به کبد چرب موجب کاهش احساس تلخی دهان نیز می شود .

مصرف میوه و سبزی تازه را افزایش دهید . در فاصله افطار تا سحر در برنامه غذایی خود بگنجانید .

مصرف جگر , کله پاچه و مغز برای بیماران کبد چرب ممنوع است . بهتر است در وعده سحر و شام از ماهی , میگو , حبوبات و غذاهای سبک استفاده شود .

در صورت امکان توصیه می شود ۲ ساعت پس از افطار پیاده روی سبک داشته باشید .

از مصرف انواع غذاهای پرچرب و فست فود , نوشابه ها و دوغ های گازدار اجتناب کنید .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

بهترین مواد غذایی برای کبد چرب

بهترین مواد غذایی برای کبد چرب

بهترین مواد غذایی برای کبد چرب کبد شما بزرگترین اندام بدنتان است . کبد اعمال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *