آیا کمبود ویتامین دی باعث چاقی میشود
آیا کمبود ویتامین دی باعث چاقی میشود

آیا کمبود ویتامین دی باعث چاقی میشود ؟

آیا کمبود ویتامین دی باعث چاقی میشود ؟

آیا کمبود ویتامین دی باعث چاقی میشود
ویتامین دی از ریزمغذی های بسیار ضروری برای سلامتی است و نقش اساسی در سلامت سیستم ایمنی و استخوان ها دارد .

ویتامین دی , ویتامینی محلول در چربی است که زا مکمل های تغذیه ای و غذاهای غنی از آن دریافت می شود . البته بهترین منبع آن , در معرض آفتاب قرار گرفتن است . به این صورت که در اثر تابش آفتاب به پوست در زیر پوست این ویتامین تولید می شود .

به علت آن که منابع غذایی طبیعی غنی از این ویتامین بسیار نیستند , توصیه می شود افراد بین ۵ تا ۳۰ دقیقه در معرض افتاب قرار گیرند تا دچار کمبود ویتامین دی نشوند .

سالمندان , نوزادان , سیاه پوستان , افرادی که در معرض آفتاب قرار نمی گیرند ؛ بسیار بیشتر از سایر افراد در معرض کمبود ویتامین دی می باشند .

آیا کمبود ویتامین دی باعث چاقی میشود
آیا کمبود ویتامین دی باعث چاقی میشود

متاسفانه چاقی و اضافه وزن نیز از دیگر علل کمبود این ویتامین می باشد . جالب توجه آن که برخی مطالعات ادعا کرده اند که درمان کمبود ویتامین دی به رفع چاقی و کاهش وزن کمک می کند .

میزان نیاز به ویتامین دی به صورت روزانه مطابق با اندازه بدن است . افراد چاق حجم بدنی زیادی دارند به همین علت دچار کمبود ویتامین دی می شوند .

دریافت ویتامین دی موجب کاهش وزن و کاهش توده چربی می شود . ویتامین دی موجب کاهش تولید سلول های چربی در بدن می شود . همچنین باعث سرکوب ذخیره چربی و در نتیجه کاهش توده چربی می گردد .

ویتامین دی سطح سروتونین را افزایش می دهد . سروتونین نوروترنسمیتری است که موجب بهبود خلق و خو , و بهبود کیفیت خواب می شود . از دیگر وظایف سروتونین کنترل اشتها است . افزایش سطح این نوروترنسمیتر موجب احساس سیری و در نتیجه کاهش دریافت کالری می گردد .

این ویتامین موجب افزایش سطح هورمون تستوسترون می شود . این هورمون مانع از تجمع چربی در بدن است و به کاهش وزن کمک می کند .

به خوبی واضح و روشن است که ویتامین دی در کنترل و کاهش وزن موثر است .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

نقش ویتامین c در ورزش

نقش ویتامین c در ورزش

نقش ویتامین c در ورزش نقش ویتامین c در ورزش | ویتامین ث , اثراتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *