مصرف زعفران در دوران بارداری
مصرف زعفران در دوران بارداری

مصرف زعفران در دوران بارداری

مصرف زعفران در دوران بارداری

مصرف زعفران در دوران بارداری
زعفران گرانترین ادویه جهان است . کلاله نارنجی رنگ این گیاه مورد استفاده خوراکی و یا آرایشی قرار می گیرد که حاوی چربی , املاح معدنی و موسیلاژ است . زعفران منبع غنی از اسید فولیک , ویتامین ث , نیاسین , ویتامین A و ریبوفلاوین است . رنگی بودن زعفران به دلیل وجود ترکیب شیمیایی کروسین می باشد .

طبق مطالعات انجام شده زعفران موجب کاهش چربی خون و کلسترول می گردد. از خواص بی شمار زعفران می توان به آرام بخش بودن , ضد اسپاسم , تقویت کننده حافظه , تقویت عضلات قلبی و کاهنده فشار خون بالا اشاره نمود . از این گیاه گران قیمت در درمان آسم , تاخیر قاعدگی , دردهای معدوی , کم خونی استفاده می شود .

این گیاه قاعده آور بسیار قوی است . مصرف بی رویه آن باعث بروز علائمی چون استفراغ , کاهش ضربان قلب , خونریزی از بینی و لب , بی حالی دارد .

طبق مطالعات انجام شده استفاده متعادل از زعفران در ماه های پایانی بارداری به تسهیل زایمان و خروج جنین کمک بسیاری می کند . در حالی که مصرف آن در سه ماهه حساس اول ممکن است باعث بروز سقط جنین شود .

مصرف زعفران در دوران بارداری
مصرف زعفران در دوران بارداری

مصرف زعفران در زنان باردار باعث افزایش تولید پروستاگلاندین ها می شود که اثر انقباضی بر عضلات صاف رحمی دارد . در نتیجه در صورتی که در ماه های پایانی مصرف شود به راحت شدن زایمان می انجامد .

قدیم الایام اعتقاد بر این بود که مصرف زعفران باعث زیبایی جنین می شود . در حالی که این گذاره مبنای علمی ندارد و رنگ پوست به صورت ژنتیکی مشخص می شود و تغذیه مادر در دوران بارداری تاثیر بسیار ضعیفی ممکن است داشته باشد .

از دیگر فواید زعفران در دوران بارداری , افزایش قدرت هضم و جذب دستگاه گوارش است . البته توصیه می شود در سه ماهه اول حداقل ممکن مصرف شود .

زعفران موجب بهبود خلق و خو می شود . نوشیدن چای زعفران احساس افسردگی و خمودگی بارداری را رفع می کند . همچنین زعفران غنی از آهن است و سطح هموگلوبین خون را بالا می برد .

زعفران مانند مسکنی قوی موجب بهبود خواب و کاهش اضطراب است .

برای مصرف زعفران و اطلاع از میزان مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید .

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *