بهترین تغذیه بعد از بارداری
بهترین تغذیه بعد از بارداری

بهترین تغذیه بعد از بارداری

بهترین تغذیه بعد از بارداری

پس از زایمان چه بخوریم؟
بدن شما بعد از زایمان تغییرات هورمونی و فیزیکی شدیدی را متحمل شده است. حالا که زایمان کرده اید و شیر می دهید نیز رژیم غذاییتان به اندازه دوران بارداری مهم است. بهترین تغذیه بعد از بارداری خوردن مواد غذایی طبیعی است.

اینجا لیستی از مواد غذایی سالمی که هر مادر شیرده باید بخورد را آورده ایم. این مواد غذایی سرشار از ویتامین ها, املاح معدنی, پروتئین, آهن, کلسیم و امگا-۳ است. اینها به تجدید قوای بدن مادر کمک می کنند.

۱٫شیر و محصولات لبنی
شیر و محصولات آن بسیار مهم است که در رژیم شیردهی باشد. آن ها منبع خوب کلسیم, پروتئین و ویتامین های گروه ب هستند. نوزاد برای رشد و تحکیم استخوان های خود کلسیم را از شر مادر دریافت می کند. بنابراین دریافت کافی کلسیم برای مادر مهم است در صورتی که دریافت منابع کلسیمی کافی نباشد, برای تامین احتیاجات نوزاد از منابع کلسیم بدن مادر مانند دندان و استخوان , کلسیم برداشته می شود. به همین علت است که بیشتر مادرانی که تغذیه درستی در دوران بارداری و شیردهی نداشته اند در سنین بالا پس از یائسگی دچار پوکی استخوان می شوند.

۲٫گوشت
گوشت قرمز منبع غنی از آهن, پروتئین و ویتامین ب۱۲ است. دریافت کافی گوشت علاوه بر افزایش سطح انرژی مادر, موجب بهبود خلق و خو و جلوگیری از افسردگی پس از زایمان می شود.

 

 

بهترین تغذیه بعد از بارداری
بهترین تغذیه بعد از بارداری

 

 

۳٫حبوبات
بنشن مانند لوبیا, عدس منابع خوب پروتئین و آهن گیاهی هستند.حبوبات در کنار گوشت بهترین منبع پروتئین و آهن برای مادران شیرده و باردار است. اغلب خورش های سنتی ایرانی مانند قیمه و قرمه سبزی به این صورت ترکیب شده است.

۴٫سبزیجات سبز
این سبزی ها مانند اسفناج, بروکلی, کاهو, انواع سبزی خوردن, جعفری, گشنیز و … منابع خوب ویتامین A,C, آهن و کلسیم هستند. سبزیجات سبز اغلب کالری کمی دارند و حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند.

۵٫نان و غلات سبوس دار
نان قوت غالب ایرانیان است که بهتر است از آرد کامل (سبوس دار) تهیه شده باشد. نان سبوس دار رنگی قهوه ای دارد هرچه میزان سبوس بیشتر باشد رنگ آن تیره تر خواهد بود. نان سنگک بهترین نان است.

۶٫تخم مرغ
تخم مرغ بمب پروتئینی است که به صورت املت, آبپز و یا در غذاهای مختلف می توانید میل کنید.

۷٫آب
آب یکی از مهمترین جز رژیم شیردهی است. بیشترین حجم شیر آب است. در صورتی که مادر به اندازه کافی آب و مایعات ننوشد؛ بدنش کم آب می شود و عوارض جانبی مانند سردرد و افت انرژی خواهد داشت همچنین حجم شیر تولیدی کاهش می‌یابد و کودک سیر نمی شود.

۸٫بادارم
بادام یکی از بهترین مغزها برای تجدید قوا و افزایش انرژی بدن مادر است. سرشار از منیزیم, کلسیم, روی, مس, پتاسیم, ب۱۲, فیبر و کربوهیدرات است.

۹٫تخم شنبلیله
تخم شنبلیله منبع خوب کلسیم, آهن, ویتامین و املاح معدنی است.

۱۰٫کنجد
کنجد نیز منبع بسیار خوب کلسیم است .همچنین حاوی مس, فسفر, منیزیم و آهن می باشد.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

شیردهی نوزاد - رژیم غذایی پس از زایمان

شیردهی نوزاد – رژیم غذایی پس از زایمان برای سلامت مادر و نوزاد

شیردهی نوزاد – رژیم غذایی پس از زایمان شیردهی نوزاد پس از بارداری مهمترین دوران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *