غذاهای ممنوعه دوران شیردهی
غذاهای ممنوعه دوران شیردهی

غذاهای ممنوعه دوران شیردهی

غذاهای ممنوعه دوران شیردهی

بیشتر غذاها برای مادرانی که شیر می‌دهند ایمن است و ممنوعیت ندارد. اما بخاطر داشته باشید که هر آنچه می‌خورید از طریق شیر به بدن نوزاد شما می‌رسد. اینجا مواد غذایی که بهتر است در دوران شیردهی محدودیت مصرف داشته باشند را معرفی کرده ایم.

۱٫غذاهای تند و تیز
غذاهای تند سریع وارد شیر می شود و روده و جریان خون نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد. غذای تند ممکن است باعث اذیت سیستم هضمی نوزاد و بی قراری او شود. بنابراین به خصوص در ابتدای ۶ ماه اول شیردهی غذاهای تند نخورید.

۲٫غذاهای چرب
زیاده روی در خوردن غذاهای چرب باعث چاقی و ازدیاد وزن است. شیرینی ها, کره و سایر غذاهای چرب را کمتر دریافت کنید. چربی های مفید مانند گردو, تخم کتان, روغن زیتون, روغن نارگیل, روغن کنجد را در برنامه غذایی خود اضافه کنید.

۳٫غذاهای نفاخ
غذاهایی که باعث افزایش تولید گاز در معده و ایجاد کننده نفخ هستند را کمتر دریافت کنید. نوشابه های گازدار نیز از جمله مواد غذایی هستند که باعث افزایش گاز در دستگاه گوارش می شوند.

۴٫ غذاهای آلرژی زا را کمتر دریافت کنید.
نوزادان بیشتر در معرض حساسیت هستند. اگر متوجه شدید که در اثر خوردن ماده غذایی خاص کودک شما واکنش نشان می دهد حتما برای مدتی آن ماده غذایی را حذف کنید. البته بعدا می توانید آرام آرام آن را به برنامه غذایی خود اضافه کنید در صورتی که حساسیت نوزاد خیلی مهم نباشد.

 

غذاهای ممنوعه دوران شیردهی
غذاهای ممنوعه دوران شیردهی

 

 

۵٫کافئین, الکل, نیکوتین به طور کامل از برنامه زندگیتان حذف کنید. فکر نکنید تنها در دوران بارداری منع مصرف داشتید بلکه دوران شیردهی نیز این منع وجود دارد. این سه ماده باعث کم آبی بدن مادر, اسهال, دردهای روده ای در نوزاد است. برخی از مواد غذایی که ممکن است باعث بروز دردهای کولیکی شوند عبارتند از: محصولات لبنی و شیر, خانواده کلم (گل کلم, بروکلی, کلم پیچ), حبوبات.

۶٫دارو
بدون مشورت پزشک خود هرگز خودسرانه دارو مصرف نکنید. ترکیبات دارویی از شیر به بدن نوزاد منتقل می شوند.

 

 

 

نکات تغذیه ای مهم در دوران شیردهی:

  • هر زمان که گرسنه بودید غذا بخورید.
  • حجم وعده های غذایی خود را کم و تعداد آن را افزایش دهید.
  • چربی های مفید را در برنامه خود داشته باشید.
  • در هر وعده از گروه پروتئینی دریافت کنید.
کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

مادر شیرده چه غذاهایی باید بخورد

مادر شیرده چه غذاهایی باید بخورد ؟

مادر شیرده چه غذاهایی باید بخورد ؟ مادران جدید بخوانند! آب کردن اضافه وزن بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *