درمان سندرم متابولیک
درمان سندرم متابولیک

درمان سندرم متابولیک

درمان سندرم متابولیک , خطر چاقی و دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد !

درمان سندرم متابولیک , کاهش وزن را تسهیل می بخشد . شیوع این سندرم در افراد چاق و دچار اضافه وزن با شکم بزرگ بسیار زیاد است .

سندرم متابولیک با نام های دیگری نظیر مقاومت به انسولین , دیابت پنهان (پری دیابت ) , سندرم X نیز شناخته می شود . مقاومت به انسولین زمانی است که هورمون انسولین که از پانکراس ترشح می شود , در کنترل قند خون موثر نیست و سطح قند خون بالا می ماند . علائمی چون خستگی , تمایل بیش از حد به شیرینی , اضطراب و پریشانی , بی خوابی و احساس ناخوشایند و عدم سیری حتی پس از خوردن غذای کامل دارد .

ابتلا به این سندرم خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و کبدچرب را افزایش می دهد . این سندرم احتمال بروز حمله قلبی را تا سه برابر افزایش می دهد .

علائم ابتلا به سندرم متابولیک:

  • میزان کلسترول خوب ( HDL ) زیر ۵۰ mg/dL در زنان و زیر ۴۰ mg/dL در مردان
  • میزان تری گلیسیرید بیشتر از ۱۵۰ mg/dL
  • فشار خون بالای ۱۳۰/۸۵ mmHg
  • قند خون بیش از ۱۰۰ mg/dL
  • اندازه دور کمر بیش از ۸۰ cm در زنان ایرانی و cm 90 در مردان

درمان سندرم متابولیک
درمان سندرم متابولیک

خوشبختانه سندرم متابولیک قابل درمان و برگشت پذیر است . که با درمان آن خطر ابتلا بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ تا حد زیادی کاهش می یابد و همچنین کاهش وزن و لاغری به سهولت امکانپذیر می باشد. درمان سندرم متابولیک میل بیش از حد به شیرینی را نیز کاهش می دهد .

توصیه های رژیمی
اولین گام برای درمان این بیماری رعایت رژیمی پر پروتئین است . سعی کنید در همه وعده ها از گروه پروتئینی دریافت داشته باشید . مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده مانند پاستا و ماکارانی , نان و برنج سفید , انواع شیرینی و کیک ها را کاهش دهید . فست فودها و خوراکی های صنعتی حاوی چربی های مضر هستند . بهتر است دریافت آن ها را به حداقل برسانید .

البته توصیه می شود زیر نظر متخصص تغذیه رژیم مناسب درمان تنظیم و طراحی شود . طبق شرایط بیمار و رعایت نکات درمانی برگشت سلامتی به صورت تدریجی و از ۱ ماه شروع برنامه آغاز می گردد .

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *