دیابت و شکستگی استخوان
دیابت و شکستگی استخوان

دیابت و شکستگی استخوان

دیابت و شکستگی استخوان

دیابت نوع ۱ بیماری خود ایمنی است که ترشح هورمون انسولین دچار اختلال می شود . سیستم ایمنی بافت پانکراس را بیگانه می داند و علیه آن آنتی بادی تولید میکند که باعث تخریب پانکراس و اختلال در تولید و ترشح هورمون انسولین است .
در بیماری خودایمنی با تولید بیش از حد ترکیبات التهابی و آنتی بادی ها , التهاب شدیدی بدن را فرا میگیرد . یکی از بافت هایی که در خطر التهاب مزمن است , بافت استخوانی است و احتمال شکستی استخوان افزایش می یابد .

دیابت نوع ۱ بیماری جدی است که در صورت عدم کنترل آن , عوارض مخربی بر سلامتی خواهد داشت . سن ابتلا به آن بیشتر در نوجوانی و جوانی است . در این بیماری حتما روزانه باید هورمون انسولین تزریق شود تا سطح قند خون تنظیم گردد .

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ درمعرض خطر شکستگی استخوان هستند. تحقیقات بسیاری نشان داده اند که ابتلا به دیابت نوع ۱ باعث اختلال در سلامت استخوان ها و شکنندگی آن ها می شود . احتمال شکستگی استخوان به ویژه در ناحیه لگن در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ بسیار بالا است .

 

 

دیابت و شکستگی استخوان
دیابت و شکستگی استخوان

 

 

چرا شکستگی و پوکی استخوان در افراد مبتلا به دیابت شایع است ؟
متاسفانه هنوز مکانیسم دقیق بیماری دیابت و پوکی استخوان مشخص نشده است اما علت اصلی رابطه هورمون انسولین و استخوان است . همچنین مصرف طولانی مدت داروهای ضد دیابت سبب افزایش خطر شکستگی استخوان است . از سمت دیگر عدم کنترل صحیح این بیماری عوارض جدی در پی دارد که یکی از این عوارض افزایش احتمال شکستگی استخوان است .

 

نکات مهم در حفظ سلامت استخوان

رژیم غذایی سالم غنی از کلسیم و ویتامین D : بهترین منبع کلسیم شیر و لبنیات نظیر کشک , ماست و دوغ است . منبع اصلی ویتامین دی نور خورشید است . کمبود این ویتامین در افراد سالمند بسیار شایع است که حتما می بایست با نظر متخصص تغذیه مکمل تغذیه ای ویتامین دی دریافت کنند .

سبک زندگی سالم : خواب و فعالیت بدنی مناسب , سیگار نکشیدن و کنترل وزن از مورادی است که نه تنها دیابت را کنترل می کند بلکه احتمال شکستگی استخوان را نیز کاهش می دهد .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

نشانه های دیابت نوع ۱

نشانه های دیابت نوع ۱ آیا نشانه‌های دیابت نوع ۱ را می‌دانید؟ متاسفانه بیشتر افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *