یائسگی و کاهش وزن - چرا در دوران یائسگی چاق می شویم؟
یائسگی و کاهش وزن - چرا در دوران یائسگی چاق می شویم؟

یائسگی و کاهش وزن – چرا در دوران یائسگی چاق می شویم؟

یائسگی و کاهش وزن – چرا در دوران یائسگی چاق می شویم؟

یائسگی و کاهش وزن
غالب زنان پس از یائسگی دچار افزایش وزن می شوند. در یائسگی سطح هورمون های استروژن و پروژسترون خون کاهش می یابند که در نتیجه باعث افت سوخت و ساز بدن می شوند. برخی زنان یائسه دچار چاقی در ناحیه شکمی هستند و در صورت افزایش وزن در این خانم ها سطح هورمون جنسی مردانه به نام تستوسترون افزایش می یابد . افزایش سطح هورمون های جنسی , کاهش وزن را سخت تر می کند و تعادل هورمون های زنانه را بهم می زند.
همچنین با افزایش سن از ۳۵ سالگی به بعد , میزان حجم عضلات بدن کاهش و چربی افزایش می یابد. همین امر باعث کاهش متابولیسم است زیرا عضلات که از نظر متابولیکی فعال هستند و انرژی می سوزانند.
از علل دیگر افزایش وزن , می توان به کاهش انجام ورزش و کاهش فعالیت های ورزشی به علت تغییر سبک زندگی ع بیماری ها و یا دردهای مختلف در زنان یائسه اشاره کرد.
زنان یائسه غالبا به اندازه کافی نمی خوابند , متاسفانه عدم خواب کافی و عمیق باعث کاهش هورمون های جنسی زنانه می شود.

با افزایش سن حساسیت سلولی به انسولین کاهش و مقاومت به انسولین در افراد ایجاد می شود. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس ترشح می شود و وظیفه آن انتقال گلوکز موجود در خون به سلول ها است . با افزایش سن در صورتی که ورزش انجام نشود و فرد دچار چاقی و اضافه وزن باشد , سطح انسولین به مرور کاهش می یابد. به این معنا که گلوکز ( کربوهیدرات ) مورد استفاده قرار نمی گیرد و به چربی تبدیل می شود .

ابتلا به پر فشاری خون و چربی خون بالا نیز از دیگر خطرات در کمین زنان یائسه مبتلا به اضافه وزن و چاقی می باشد. که مقاومت به انسولین را در این بانوان افزایش می دهد.

اضافه وزن و چاقی در هر دوره سنی بسیار خطرناک است. چاقی در زنان خطر سکته قلبی و بیماری های قلبی , سرطان سینه و رحم را افزایش می دهد .

یائسگی و کاهش وزن - چرا در دوران یائسگی چاق می شویم؟
یائسگی و کاهش وزن – چرا در دوران یائسگی چاق می شویم؟

توصیه های تغذیه ای

  • میزان کالری مورد نیاز افراد در هر سنی متفاوت است . و این میزان کالری پس از دوره جوانی به مرور کمتر می شود. پس حاوز اهمیت است که بانوان در این دوره کالری کمتری نسبت به دوره جوانی خود دریافت کنند تا از اضافه وزن و چاقی در امان بمانند.
  • انجام فعالیت های بدنی سبک , ورزش های هوازی , شنا , پیاده روی در سطوح صاف با کفش مناسب نیز موجب سلامتی زنان یائسه است.
  • کربوهیدرات دریافتی خود را کاهش دهید.مصرف برنج و نان سفید , کیک ها و شیرینی ها , ثند و شکر را محدود کنید.
  • میوه ها و سبزیجات مختلف را در سفره غذایی خود اضافه کنید.
  • چربی غذاها و مواد غذایی را کاهش دهید.
کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

چربی سوزی با دوش آب سرد

چربی سوزی با دوش آب سرد

چربی سوزی با دوش آب سرد ممکن است ؟ دوش آب سرد به سوزاندن چربی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *