گیلاس میوه مناسب دیابتی‌ها
گیلاس میوه مناسب دیابتی‌ها

گیلاس میوه مناسب دیابتی‌ها

گیلاس میوه مناسب دیابتی‌ها

دیابتی بیماری مزمنی است که با قندخون بالا شناخته می‌شود. در این بیماری تولید و ترشح ورمون انسولین دچار اختلال و یا گیرنده های سلولی انسولین مختل شده اند. متاسفانه ۵۰% مبتلایان به آن از بیماری خود آگاهی ندارند و دچار دیابت پنهان هستند که در صورت عدم کنترل بیماری دچار دیابت نوع ۲ می‌شوند.
کنترل قند خون در دامنه طبیعی اصلی ترین هدف درمانی دیابت است که با رژیم غذایی دیابتی, ورزش منظم و دارودرمانی صورت می‌گیرد. در دیابت دریافت کربوهیدرات باید با کنترل و احتیاط باشد. زیرا کربوهیدرات اصلی ترین درشته مغزی ها هستند که بعد از ورود به بدن باعث بالا رفتن سطح انسولین و قند خون می شوند.

در برنامه غذایی دیابتی ها بهتر است از همه گروه های غذایی اما با محدودیت و کنترل حجم دریافتی قرار گیرد. گیلاس میوه ای مناسب برای افزاد دیابتی است. البته این میوه نیز همانند سایر میوه ها باید در حجم مشخصی مصرف شود و این طور نیست که هر مقدار از آن برای افراد دیابتی مفید باشد.

قند گیلاس

گیلاس میوه مناسب دیابتی‌ها
گیلاس میوه مناسب دیابتی‌ها

همانند همه میوه ها گیلاس حاوی قند طبیعی است.گلوکز و فروکتوز دو قند اصلی آن هستند. یک لیوان گیلاس تازه رسیده حاوی ۱۶ گرم کربوهیدرات است.

شاخص گلایسمی گیلاس نرسیده ۲۲ است که در گروه میوه ها با شاخص گلایسمی پایین قرار می گیرد و گیلاس رسیده شاخص گلایسمی ۶۲ دارد که در گروه میوه های با شاخص گلایسمی متوسط است. شاخص گلایسمی ابزاری برای اندازه گیری میزان بالا بردن قند خون توسط یک ماده غذایی است.

موادمغذی گیلاس
گیلاس سرشار از ویتامی ث, ویتامین A , پتاسیم است.همچنین گیلاس منبع بسیار خوب از آنتی اکسیدان های قوی به نام کورستین و الاژیک اسید است.

شکل خشک شده میوه ها حاوی قند بیشتری است و این نکته درباره گیلاس نیز صدق می‌کند.به همین جهت افراد دیابتی باید کمتر از تازه آن دریافت کنند.

۱۰ تا ۱۲ عدد گیلاس یک واحد از آن حساب می‌شود. فرد دیابتی طبق واحدهایی که مشاور تغذیه تنظیم کرده است می‌بایستی از میوه‌ها استفاده کند.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

دیابت حاملگی چیست

دیابت حاملگی چیست ؟

دیابت حاملگی چیست نشان ها و علائم ابتلا به دیابت حاملگی ابتلا به دیابت نوع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *