آهن در بارداري
آهن در بارداري

آهن در بارداری

آهن در بارداری فواید و اثرات جانبی آن

طبق آمار ۹% زنان در سنین باروری (۱۲ تا ۴۹سال) دچار کمبود آهن هستند. کمبود آهن در بارداری به خصوص در سه ماهه اول و دوم باعث تولد زودرس و نوزاد کم وزن است. نیاز مادران در دوران بارداری بیشتر است . زیرا حجم خون در بارداری برای نیاز مادر و جنین افزایش می‌یابد.

آهن در تشکیل هموگلوبین خون , پروتئین انتقالی اکسیژن ضروری است. همچنین آهن جز ضروری میوگلوبین است که در ساخت استخوان, غضروف و دیگر بافت ها نقش دارد.
آهن در تولید آنزیم های ضروری و تقویت سیستم ایمنی نیز نقش دارد.

چرا در بارداری آهن ضروری است؟
در دوران بارداری حجم خون بیشتر می‌شود در نتیجه هموگلوبین بیشتری نیاز است و بنابراین باید مقدار آهن افزایش یابد.
بسیاری از خانم ها حتی پیش از بارداری دچار کمبود آهن هستند. کمبود آهن باعث خستگی مزمن است.
با رشد جنین نیازش به آهن افزایش می‌یابد.
کمبود آهن باعث تولد زودتر از موعد, کم وزنی نوزاد و حتی مرگ نوزاد می‌شود.که با دریافت کافی آهن می‌توان از آن پیشگیری کرد.

آهن در بارداری
آهن در بارداری

آیا به اندازه کافی آهن دریافت می‌کنید؟
در دوران بارداری بدن شما آهن بیشتری برای خون اضافی بدن خود و جنینتان استفاده می‌کند. همچنین در انتقال اکسیژن به سایر قسمت‌های بدن نقش دارد. کمبود آهن باعث کمبود اکسیژن رسانی به بافت ها و بروز خستگی می‌شود.

مقدار نیاز به آهن در دوران بارداری چقدر است؟
نیاز مادر باردار به آهن ۸۰۰ میلی گرم در روز است. ۳۰۰ میلی گرم برای نوزاد و ۵۰۰ میلی گرم برای مادر است.نیمه دوم بارداری نیاز به آهن افزایش می‌یابد.

منابع غذایی آهن کدام ها هستند؟
علاوه بر مکمل های تغذیه ای آهن که حتما باید تحت نظر متخصص دریافت شود, منابع حیوانی مانند گوشت قرمز , مرغ , بوقلمون و ماهی سرشار از آهن هستند. همچنین منابع گیاهی آهن عبارتند از حبوبات, مغزها و اسفناج که به مقدار بسیار کمتر از منابع حیوانی حاوی آهن هستند.

عوارض کمبود آهن چیست؟
کمبود آهن در دوران بارداری , باعث افزایش ایجاد خستگی و بی حالی, بیماری های عفونی , کمخونی فقر آهن به ویژه در سه ماهه سوم بارداری می‌شود. همچنین خطر تولد نوزاد کم وزن و نارس و حتی مرگ جینی افزایش می‌یابد.

مضرات دریافت آهن بیش از حد مورد نیاز مشکلات گوارشی مانند تهوع و یبوست دارد و حتی ممکن است احتمال دیابت حاملگی و یا پره اکلامپسی را بالا ببرد.

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *