چاقی | نقش کبد در کنترل وزن
چاقی | نقش کبد در کنترل وزن

چاقی | نقش کبد در کنترل وزن

چاقی | نقش کبد در کنترل وزن

چاقی

کبد بزرگترین اندام داخلی بدن و اصلی ترین اندام چربی سوزی است . کیفیت عملکرد کبد از مهمترین فاکتورها برای سرعت متابولیسم و سطح انرژی است .

کبد از پرکارترین ارگان های بدن است . کبد چربی ها را می شکند و یا از قند و پروتئین اضافی در بدن چربی تولید می کند . همچنین کبد سالم قادر است چربی اضافی را از طریق صفرا و روده دفع کند .

از دیگر وظایف آن , تنظیم هورمون های متابولیسم است . کبد هورمون هایی را که کار خود انجام داده اند , تجزیه می کند و همچنین مسوولیت فعال کردن هورمون ها با این ارگان حیاتی است .

در صورتی فیلتراسیون کبد سالم باشد , کلسترول رژیمی برای متابولیسم وارد کبد و یا از طریق صفرا دفع می شود . ضعف عملکرد کبد در تنظیم سطح کلسترول خون باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی , پرفشاری خون و سکته قلبی می گردد .

چاقی | نقش کبد در کنترل وزن
چاقی | نقش کبد در کنترل وزن

 

در صورتی که کبد متابولیسم چربی را به خوبی تنظیم نکند , فرد دچار اضافه وزن و چاقی به ویژه در ناحیه شکم و باسن می شود که این خود از نشانه های ابتلا به کبد چرب است . کاهش وزن و رسیدن به وزن نرمال , بدون بهبود عملکرد کبد و کاهش چربی های انباشته شده در آن , تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد .

اگر به کبد چرب مبتلا هستید حداقل ۶-۳ ماه زمان برای دفع چربی ها از کبد  لازم است. در صورتی که وضع کبد وخیم باشد ممکن است حتی ۱۲ ماه برای کاهش وزن اضافی زمان ببرد .

کبد جایگاه اصلی تبدیل هورمون تیروئید ( T4 ) به شکل فعال آن در کبد است . نقش اصلی هورمون تیروئید در تنظیم متابولیسم بدن است . در صورتی که عملکرد کبد با تجمع در آن , دچار اختلال شود ؛ تبدیل هورمون تیروئید از شکل T4 به T3 به سختی انجام می گیرد ؛ که نتیجه آن کاهش متابولیسم , احتباس مایعات , یبوست , کاهش وزن و سایر نشانه های کم کاری تیروئید است .

برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل , اولین گام داشتن کبدی سالم است . برای داشتن کبدی سالم به بخش تغذیه و کبد سایت مراجعه بفرمایید .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

درمان کبد چرب با رژیم غذایی

درمان کبد چرب با رژیم غذایی

درمان کبد چرب با رژیم غذایی کاهش دریافت کربوهیدرات بیشتر از کاهش دریافت کالری در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *