عوارض رژیم کتوژنیک | همه چیز در مورد رژیم لاغری کتوژنیک

عوارض رژیم کتوژنیک , همه چیز در مورد رژیم لاغری کتوژنیک

عوارض رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک از رژیم های نامتعادل کاهش وزن و لاغری است , که در آن میزان دریافت چربی بالا , دریافت پروتئین متوسط و دریافت کربوهیدرات به حداقل ممکن می رسد. کار اصلی این رژیم کاهش کربوهیدرات دریافتی و افزایش مصرف چربی ها است که این کاهش کربوهیدرات دریافتی ,بدن را در حالت کتوزیز قرار می دهد. بدن برای سوخت از چربی ها استفاده می کند و در اثر سوختن چربی ها در کبد , کتون ها تولید می شوند.
ممکن است پیروی از این رژیم موجب کاهش وزن شود ولی پیروی از آن بسیار مشکل و عوامل خطر بیماری های مختلف مانند دیابت نوع ۲ افزایش می یابد. همچنین این رژیم باعث یبوست و افزایش مقاومت به انسولین است.

۱) تنفس سخت
از عوارض شایع کتوزیز تنفس بد و سخت است . تنفس سخت و بد بو به علت افزایش سطح کتون هاست.

۲) کاهش وزن
با داشتن این رژیم کاهش وزن به خصوص در هفته اول سریع رخ می دهد و ممکن است در طولانی مدت نیز باعث کاهش وزن و از دست دادن چربی ها شود . ولی پیروی از این رژیم ممکن است فرد را در معرض کمبود ریز مغذی های ضروری قرار دهد.

۳) افزایش کتون ها در خون
یکی از نشانه های این رژیم کاهش سطح قند خون و افزایش کتون ها در خون است. در این رژیم چربی ها سوخته می شود و کتون ها به جای قند , به عنوان سوخت سلول مصرف می شوند.

۴) افزایش کتون ها در ادرار یا تنفس
با سوختن و هیدرولیز چربی ها ,کتون ها در خون و ادرار افزایش می یابد. استون یکی از اجسام کتونی است که موجب بوی بد دهان و تنفس است.

عوارض رژیم کتوژنیک | همه چیز در مورد رژیم لاغری کتوژنیک
عوارض رژیم کتوژنیک | همه چیز در مورد رژیم لاغری کتوژنیک

۵) سرکوب اشتها
علت کاهش تمایل به غذا در این رژیم هنوز به خوبی شناخته نشده است. ولی ممکن است به دلیل افزایش مصرف پروتئین و سبزیجات است . همچنین کتون ها نیز با تاثیر بر مغز موجب کاهش اشتها هستند. البته این مورد از تاثیرات مثبت این رژیم می تواند باشد.

۶) کاهش انرژی و تمرکز
سوخت اصلی مغز گلوکز ( قند ) است. که در این رژیم دریافت آن به شدت کاهش می یابد و باعث افت تمرکز است.

۷) خستگی
بارزترین نشانه و عارضه رژیم کتوژنیک , خستگی و ضعف است. خستگی ممکن است به حدی باشد که فرد را از ادامه پیروی رژیم بازدارد.

۸) کاهش توان فعالیت بدنی
همانطور که گفته شد , مصرف حداقلی کربوهیدرات باعث ضعف و بی حالی فرد و کاهش فعالیت های ورزشی وی است. زیرا با ورزش بخشی از گلیکوژن ذخیره ای در عضله مصرف می شود و با عدم مصرف کربوهیدرات , جایگزینی رخ نمی دهد.

۹) مشکلات گوارشی
اسهال یا یبوست از عوارض شایع این رژیم است.

۱۰) بی خوابی های شبانه
بی خوابی شبانه و یا به سختی به خواب رفتن از دیگر عوارض است که به علت عدم مصرف کربوهیدرات در این رژیم است.

 

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

فشارخون بالا و چاقی

فشارخون بالا و چاقی

فشارخون بالا و چاقی درمان دارد؟ بیماری پرفشاری خون با فشار خون بالا از بیماری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *