تغذیه و دندان هایی سفید- دستور العمل های تغذیه برای سفیدی دندان!!
تغذیه و دندان هایی سفید- دستور العمل های تغذیه برای سفیدی دندان!!

تغذیه و دندان هایی سفید | دستور العمل های تغذیه برای سفیدی دندان!!

تغذیه و دندان هایی سفید- دستور العمل های تغذیه برای سفیدی دندان!!

تغذیه و دندان هایی سفید

راه های سفید کردن دندان در خانه

اگر به دنبال سفید کردن دندان هایتان بدون مصرف مواد شیمیایی و تجاری هستید , این مقاله را بخوانید.

علت زردی و کدر بودن دندان
یکی از دلایل این حالت مصرف برخی غذاها است که بر مینای دندان اثر منفی دارد و باعث بد رنگ شدن دندان است. این پست درباره هفت روش خانگی سفید کردن دندان است.

 

۱- مصرف میوه و سبزی
رژیم سرشار از میوه و سبزی برای دندان و بدن مفید است.سبزی و میوه خام موجب زدودن پلاک ها از روی دندان می گردد.
توت فرنگی: سفید کردن دندان با مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین از بهترین راه ها برای سفید کردن دندان است. مالیک اسید موجود در توت فرنگی , تغییر رنگ دندان را از بین می برد و جوش شیرین موجب رفع لکه های دندانی است. هرچند مصرف بیش از حد این ترکیب باعث تخریب و آسیب به دندان است.
آناناس: آناناس حاوی آنزیم بروملین است که در رفع لکه های دندانی موثر است.

۲- مصرف سرکه سیب
استیک اسید موجود در سرکه سیب باعث از بین رفتن باکتری ها می شود. خاصیت ضد میکروبی سرکه موجب تمیزی دهان و سفیدی دندان است. البته افراط در مصرف سرکه سیب به عنوان دهان شویه باعث فرسایش و از بین رفتن مینای دندان است. بهتر است حتما سرکه سیب را با آب رقیق کنید و هفته ای ۳-۲ بار در دهان بچرخانید.

۳- روغن کشیدن به دندان ها
این روش از روش های سنتی طب هندی است که هم موجب حفظ بهداشت دهان و نیز سفید شدن دندان ها می گردد. روغن کنجد , روغن افتابگردان از روغن های خوب مورد استفاده است. همچنین روغن نارگیل که علاوه بر طعم و بوی خوشایند ,اثرات سلامتی بر دندان و بدن دارد.روغن نارگیل حاوی لئوریک اسید است که موجب کاهش التهاب است و خواص ضد میکروبی دارد.

۴- شستشو و مسواک دندان با جوش شیرین
جوش شیریناز سفید کننده های طبیعی که در اغلب خمیر دندان ها نیز وجود دارد.جوش شیرین علاوه بر زدودن لکه ها ,با قلیایی کردن محیط دهان مانع رشد و تکثیر باکتری ها است. برای استفاده از این راه , یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید و با این ترکیب دندان خود را مسواک بزنید.

تغذیه و دندان هایی سفید- دستور العمل های تغذیه برای سفیدی دندان!!
تغذیه و دندان هایی سفید- دستور العمل های تغذیه برای سفیدی دندان!!

 

جلوگیری از زرد شدن دندان

با افزایش سن , در صورت عدم مراقبت و حفظ بهداشت , دندان ها به مرور زرد و لکه دار می شوند.
نوشیدنی و غذاهای لکه زا را کمتر مصرف کنید: قهوه و نوشابه از موارد ایجاد کننده لکه و زردی دندان هستند. بهتر است کمتر مصرف کنید و یا میزان تماس این مواد با دندان را کاهش دهید. به طور مثال هنگام نوشیدن نوشابه از نی استغاده کنید. پس از مصرف حتما مسواک بزنید.همچنین سیگار , قلیان و سایر دخانیات نیز باعث زردی و بد رنگی دندان هستند.
مصرف قند و شکر را تا حد امکان محدودکنید: اگر دندان های سفید میخواهید , شکر مصرف نکنید. قند و شکر غذای باکتری های دهانی مانند استرپتوکوکوس است که مسبب اصلی پلاک و التهاب لثه می باشد. حتما پس از مصرف مواد غذایی شیرین , مسواک کنید.
کلسیم کافی دریافت کنید: برخی مواقع زردی دندان به علت از بین رفتن لایه خارجی دندان ( مینای دندان ) و ظاهر شدن لایه زیرین که زرد رنگ است ,می باشد. مصرف منابع غنی از کلسیم مانند شیر , پنیر و بروکلی , موجب تقویت مینای دندان است.

نکته آخر و بسیار مهم ; مسواک زدن منظم خود از بهترین راهکارها برای سفید نگه داشتن دندان است.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

مواد غذایی مفید برای مغز

مواد غذایی مفید برای مغز را میشناسید؟ غذاهایی که ما میخوریم چه عملکردی بر روی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *