عوارض دیابت چیست ؟ عوارض کوتاه مدت و بلند مدت
عوارض دیابت چیست ؟ عوارض کوتاه مدت و بلند مدت

عوارض دیابت چیست ؟ عوارض کوتاه مدت و بلند مدت

عوارض دیابت چیست ؟ عوارض کوتاه مدت و بلند مدت

عوارض دیابت ; فرد دیابتی به راحتی میتواند با چک آپ منظم قند خون و رعایت مستمر رژیم غذایی مناسب از کلیه عوارض دیابت پیشگیری کند.

عوارض دیابت به دو دسته عارضه حاد و عارضه مزمن تقسیم میشوند.

عوارض حاد دیابت

کتواسیدوز یا کمای دیابتی :
اختلال در متابولیسم است که در اثر افزایش قند خون همراه با افزایش اجسام کتونی (مواد حاصل از متابولیزه چربی ) است که علاوه بر علائم مربوط به هایپرگلیسمی ( پرنوشی و پر ادراری ) , علائمی مانند بی اشتهایی , تهوع , استفراغ و درد شکم نیز دیده میشود .

هایپرگلایسمی (هایپراسمولار غیر اسیدوز) :
اصلی ترین علت بروز هایپرگلایسمی شدید (افزایش بیش از حد قند خون ) این است که بیمار قادر نیست مایعات کافی را برای جبران مایعات از دست رفته مصرف کند . به این ترتیب به علت عدم دریافت مایعات کافی , دفع گلوکز اضافی از  کلیه ها نیز دچار اختلال میشود و میزان گلوکز خون به طور قابل توجهی افزایش می یابد .

هیپوگلایسمی ( افت قند خون ) :
قند , سوخت اصلی مغز است . افت قند خون به زیر ۴۰ میلی گرم باعث گیجی , بیهوشی و نهایتا منجر به تشنج می شود. از علائم هیپوگلایسمی میتوان به گرسنگی شدید , رنگ پریدگی , تپش قلب , لرزش و بی قراری , اختلال بینایی , سست شدن زانوها و کاهش قدرت تمرکز اشاره کرد

عوارض دیابت چیست ؟
عوارض دیابت چیست ؟

عوارض مزمن

رتینوپاتی ( عارضه چشمی ) :
بالا رفتن قند خون باعث تخریب بافت چشم و به مرور اختلال بینایی و نابینایی میگردد . شیوع رتینوپاتی رابطه قوی با طول مدت ابتلا به دیابت دارد . بعد از گذشت ۲۰ سال از ابتلا به دیابت تمام بیماران دیابتی نوع ۱ و بیش از ۶۰% بیماران دیابت نوع ۲ به درجه ای از رتینوپاتی مبتلا خواهند شد .
شروع رتینوپاتی دیابتی خطری جدی برای بینایی بیمار دیابتی میباشد . خطر پیدایش کاتاراکت ( آب مروارید ) نیز در این بیماران افزایش می یابد .

نفروپاتی ( عارضه کلیوی ) :
پروتیین اوری مداوم ( دفع پروتئین های سرم از ادرار ) , پرفشاری خون و کاهش تدریجی عملکرد کلیه از مشخصات این عارضه است .

نوروپاتی ( عارضه عصبی ) :
این بیماری ممکن است با آسیب به فیبرهای عصبی و در نتیجه اختلال در اعمال حرکتی و حسی اعصاب همراه شود . در صورتی که همراه با این حالت هایپرگلایسمی شدید وجود داشته باشد محل آسیب دیده عفونت کرده و موجب ایجاد زخم در پاها و نیز قانقاریا شود که در نهایت به قطع عضو می‌انجامد.

عارضه قلبی- عروقی :
دیابت بر روی قلب و رگهای خونی اثر می‌گذارد و ممکن است به سکته‌های قلبی و یا سکته مغزی ( از علت های اصلی ناتوانی و مرگ در افراد دیابتی) منجر شود.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

ویتامین دی و دیابت

ویتامین دی و دیابت

ویتامین دی و دیابت ویتامین دی ضد دیابت نوع ۲ است! دیابت بیماری مزمنی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *