علل کبد چرب در نوجوانان
علل کبد چرب در نوجوانان

علل کبد چرب در نوجوانان

علل کبد چرب در نوجوانان

علل کبد چرب
چاقی در نوجوانان از فاکتورهای اصلی ابتلا به کبد چرب است . افرادی که در نوجوانی چاق بوده اند , بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب در بزرگسالی می باشند .

کبد چرب اختلال شایعی در روند عملکرد کبد است. رسوب چربی اضافی در بافت کبد , باعث چرب شدن ان می شود و در نتیجه عملکرد آن مختل می گردد . چاقی یکی از عوامل خطر ابتلا به کبد چرب است .
کبد چرب از بیماری هایی است که در مراحل ابتدایی با تغییر سبک زندگی و اصلاح عادات غذایی , قابل برگشت و درمان شدن می باشد . در صورتی که در زمان صحیح درمان نشود , بیماری پیشرفت کرده و تمام بافت کبد را می گیرد و کبد دچار سیروز و حتی نارسایی می گردد .

ابتلا به کبد چرب در مراحل ابتدایی نشانه خاص و منحصر به فردی ندارد و متاسفانه تشخیص آن تنها با آزمایش ها و سونوگرافی ممکن است صورت گیرد . اما قند خون بالا , چاقی به ویژه چاقی شکمی , عدم تحرک و فعالیت بدنی , دریافت بیش از حد غذاهای چرب و فست فود از جمله عوامل خطر ابتلا به کبد چرب می باشند .

 

 

علل کبد چرب در نوجوانان
علل کبد چرب در نوجوانان

 

 

افرادی که در نوجوانی چاق هستند , این چاقی را به سنین بزرگسالی نیز منتقل می کنند . افراد بسیار کمی هستند که وزن کم می کنند و از شر چاقی رها می شوند . هرچه سال های ابتلا به چاقی بیشتر باشد , بدن مدت بیشتر در معرض التهاب بوده است و در نتیجه در معرض خطرات جدی می باشد .

محققان می گویند مردانی که در اواخر دوره نوجوانی چاق یا دچار اضافه وزن می باشند , ۶۴ درصد بیشتر از سایر مردان نرمال وزن , در معرض ابتلا به بیماری های کبدی می باشند .

 

توصیه ما به والدین کودکان و نوجوانانی که دچار اضافه وزن و چاقی می باشند , افزایش تحرک فرزند و کنترل رژیم غذایی اوست . در صورتی که سفره خانواده از مواد غذایی سالم و طبیعی پر باشد , قطعا اعضای خانواده از سلامتی بهره مند خواهند بود .

دریافت غذاهای فرآوری شده و صنعتی , میان وعده های صنعتی , غذاهای رستورانی و … همگی باعث ازدیاد وزن می باشند . تهیه غذا در منزل و همراهی نوجوان در روند آشپزی کمک شایانی به کنترل وزن او دارد .

 

همچنین توصیه می شود هرگز از رژیم های کاهش وزن به صورت خودسرانه پیروی نشود . زیرا نوجوانان در سن رشد می باشند و نیازهای تغذیه ای بالایی دارند . رژیم های کاهش وزن غیر اصولی باعث بروز کمبودهای تغذیه در نوجوان می گردد .

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *