سوءهاضمه را چگونه درمان کنیم؟ - درمان قطعی سوء هاضمه با تغذیه سالم
سوءهاضمه را چگونه درمان کنیم؟ - درمان قطعی سوء هاضمه با تغذیه سالم

سوء هاضمه را چگونه درمان کنیم؟ – درمان قطعی سوء هاضمه با تغذیه سالم

سوء هاضمه را چگونه درمان کنیم؟ درمان قطعی سوء هاضمه با تغذیه سالم

سوء هاضمه را با ۲ گام درمان کنیم !
هضم به معنی تبدیل غذای خورده شده به اجزای قابل جذب و استفاده سلول های بدن است . و سوء هاضمه به معنی اختلال در روند این فرآیند است که همراه عوارض و علائمی است . برای بهبود این وضعیت دو گام اصلی اصلاح رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی و عادات رفتاری بسیار موثر است .

 

گام اول : اصلاح برنامه غذایی

۱- افزایش دریافت فیبر : فیبر موجب سهولت دفع و مانع از ایجاد یبوست می گردد. همچنین فیبر با کاهش سرعت هضم و کاهش سرعت جذب قند غذا به خون , موجب تنظیم سطح قند خون می گردد.

۲- از خوردن غذاهای چرب بپرهیزید : هضم غذاهای چرب در دستگاه گوارش زمان بیشتری می برد و در نتیجه سرعت کل هضم را کاهش می دهد . در نتیجه برای جلوگیری از ایجاد سوء هاضمه بهتر است غذاهایتان چربی کمی داشته باشد .بهتر است :

  • تمام چربی ظاهری گوشت را بگیرید .
  • لبنیات کم چرب مصرف کنید .
  • از خوردن غذاهای سرخ شده , منجمد و فرآوری شده جدا پرهیز کنید.

۳-مصرف کافی پروبیوتیک : پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که مشابه باکتری های فلور میکروبی روده انسان می باشند .و موجب حفظ سلامت و تنظیم عملکرد و حرکت روده ها می شوند .

۴- پرهیز از نمک , نشاسته و شیرین کننده های مصنوعی : اگر از نفخ معده و مشکلات گوارشی رنج می برید , می بایستی مصرف غذاهای پر سدیم , نشاسته ای و حاوی شیرین کننده های مصنوعی را از رژیم غذایی تان حذف کنید. . همچنین در هر وعده از پرخوری جلوگیری کنید که پرخوری خود یکی از عوامل ایجاد نفخ است .

۵- مواد غذایی حساسیت زا را بشناسید : آلرژی و حساسیت نسبت به برخی غذاها موجب سوء هاضمه است , و ایجاد نفخ , گاز و درد می گردد. به این ترتیب به راحتی با حذف مواد غذایی که به آن ها حساسیت دارید یکسری مشکلات گوارشی را حذف خواهید کرد .

 

سوءهاضمه را چگونه درمان کنیم؟ - درمان قطعی سوء هاضمه با تغذیه سالم
سوء هاضمه را چگونه درمان کنیم؟ – درمان قطعی سوء هاضمه با تغذیه سالم

 

گام دوم : اصلاح سبک زندگی

۱- نوشیدن آب و مایعات کافی : آب کافی نوشیدن باعث دفع سموم از بدن و همچنین موجب دفع مطلوب می گردد . انتظار می رود هر فرد بالغ روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشد . همچنین مصرف کافی میوه و سبزی تامین کننده آب برای بدن هستند .

۲- ورزش و فعالیت بدنی : ورزش و فعالیت بدنی به بهبود فرایند هضم و جذب دستگاه گوارش کمک شایانی می کند . با ورزش کردن جریان خون افزایش میابد و خون بیشتری به اندام ها می رسد همچنین عضلات گوارشی تحریک می شوند و با سرعت بیشتری فعالیت می کنند. پیاده روی , شنا کردن و … ازجمله ورزش های مناسب برای بهبود سوء هاضمه هستند .

۳-وزن ایده آل :سوء هاضمه در افراد با اضافه وزن و چاقی به ویژه مبتلا به چاقی شکمی مکرر دیده می شود. زیرا چربی اضافی در این ناحیه باعث فشار آوردن به اندام داخلی معده و روده می شود در نتیجه این فشار , دریچه ابتدای معده به خوبی بسته نمی شود و فرد دچار ترش کردن و سوزش سر دل می گردد.

۴- آرام غذا خوردن : تند غذا خوردن باعث ورود حجم زیادی هوا به دستگاه گوارش است که این باعث ناراحتی و گرفتگی در ناحیه شکم می گردد. همچنین تند غذا خوردن باعث پر خوری می شود .

۵- ماساژ شکم : بهتر است پس از صرف غذا با سر انگشتان خود در جهت عقربه های ساعت شکم خود را دورانی به میزان ۵-۲ دقیقه ماساژ دهید .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

doctormovahed.com یبوست را جدی بگیرید

یبوست را جدی بگیرید!

یبوست را جدی بگیرید!. ۷ غذایی که باعث یبوست می شوند!   امروزه یبوست مشکلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *