رژیم برای لاغری با رژیم مایعات و آبمیوه
رژیم برای لاغری با رژیم مایعات و آبمیوه

رژیم برای لاغری با رژیم مایعات و آبمیوه واقعا عملی است ؟

رژیم برای لاغری با رژیم مایعات و آبمیوه

آیا رژیم آبمیوه در کاهش وزن و لاغری موثر است؟

رژیم برای لاغری
نوشیدن مایعات ,آب میوه و سبزی بدون ساده ترین راه برای دریافت مقدار زیادی ریز مغذی است.و ادعا می شود راه حلی ساده برای کاهش وزن است.رژیم آبمیوه هرچند تاثیرات ضد و نقیضی دارد ولی بین افراد طرفداران خاص خود را دارد.

رژیم آبمیوه
رژیم های مختلف آبمیوه ای وجود دارد.رایج ترین نوع آن جایگزینی آب میوه و سبزی به جای وعده های غذایی است.نکته اصلی پرهیز از مواد غذایی جامد و جایگزینی مایعات است.به طور کلی اینگونه رژیم ها کالری بسیار پایینی دارند.اما متاسفانه اثرات این قبیل رژیم مطالعه نگردیده و تاثیر آن در لاغری دیده نشده است.

رژیم برای لاغری با رژیم مایعات و آبمیوه
رژیم برای لاغری با رژیم مایعات و آبمیوه

رژیم آبمیوه کالری کل دریافتی را کاهش می دهد.
برای کاهش وزن نیاز است کالری کمتری دریافت کنید.بیشتر رژیم های مایعات کالری بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری دارند.در نتیجه در مدت زمان کوتاه منجر به کاهش وزن و لاغری می گردد.هرچند پس از پایان این رژیم مجدد با دریافت کالری ,وزن از دست رفته باز میگردد.

رژیم مایعات و سیری
رژیم های مایعات به مقدار کم یا فاقد مواد غذایی جامد هستند ,در نتیجه فرد احساس سیری نخواهد داشت.زیرا مایعات بسیار کمتر از جامدات- به ویژه موادغذایی پر کربوهیدرات- احساس سیری و پری می دهند .غذاهای جامد سیر کننده ترند. زیرا حاوی فیبر و پروتئین هستند که هردو موجب کاهش اشتها می شوند.فیبر با کاهش تخلیه معده و افزایش زمان هضم و جذب , قدرت کاهش اشتها را دارد .همچنین پروتئین باعث تغییرات هورمون هایی که پیام سیری را ارسال می کنند,می شود و موجب تنظیم اشتها است.افرادی که فیبر و پروتئین بیشتر مصرف می کنند در کنترل وزن موفق تر خواهند بود. فرایند آب گیری میوه ها باعث حذف فیبر از میوه و سبزی است .همچنین میوه ها و سبزیجات به مقدار بسیار کمی پروتئین دارند.در نتیجه رژیم مایعات و آبمیوه شما را سیر نخواهد کرد.

رژیم برای لاغری با رژیم مایعات و آبمیوه
رژیم برای لاغری با رژیم مایعات و آبمیوه

تاثیر رژیم مایعات بر متابولیسم
محدودیت های شدید کالری دریافتی در رژیم های مختلف لاغری از جمله رژیم مایعات و آبمیوه باعث اختلال در سوخت و ساز بدن می شوند.این رژیم ها ممکن تست باعث کاهش وزن سریع شوند اما با محدودیت دریافت پروتئین ,فرد علاوه بر چربی, عضله نیز از دست خواهد داد. در حالی که عضلات از نظر متابولیکی فعال هستند با کاهش حجم عضله ,متابولیسم پایه نیز کاهش می یابد.همچنین با محدودیت دریافت کالری ,بدن در حالت قحطی خود را قرار می دهد و مصرف و سوزاندن چربی را به حداقل می رساند.

آیا رژیم آبمیوه برای بدن مضر است؟
دریافت ناکافی فیبر:میوه و سبزی منابع غنی از فیبرها هستند در حالی که با آب گیری تمام فیبر آن از بین می رود!فیبر برای سلامت بدن و به ویژه دستگاه گوارش لازم است.با رژیم مایعات دریافت فیبر شما تقریبا به صفر می رسد و عواقب خود را در پی دارد.
کمبود تغذیه ای: رژیم مایعات فاقد منابع حیوانی است در نتیجه دریافت یکسری ریزمغذی های ضروری بدن مانند کلسیم,ویتامین D ,آهن,ویتامین ب ۱۲ ,روی و امگا-۳ ,به صفر خواهد رسید.
مستعد ابتلا به دیابت: در اثر محدودیت دریافت پروتئین و ریز مغذی های مهم ,ممکن است در طولانی مدت روی سیستم ایمنی اثر سو داشته باشد و فرد مستعد ابتلا به عفونت شود.
ضعف و خستگی: از رایج ترین اثرات جانبی رژیم آبمیوه ضعف ,خستگی و بی حالی است.
توده عضلانی: با محدودیت کالری و پروتئین ,حجم عضلات کاهش می یابد که در طولانی مدت خطرات ناگواری دارد.

آیا رژیم آبمیوه باعث کاهش وزن است؟
در واقع مستندات کافی مبنی بر تاثیر رژیم انحصاری مایعات و آبمیوه وجود ندارد. تنها ممکن است به علت محدودیت دریافت کالری در کوتاه مدت فرد دچار کاهش وزن شود.
در نهایت بهتر است برای کاهش وزن و لاغری حتما با یک متخصص تغذیه مشاوره کنید تا رژیمی متعادل برای کاهش وزن برایتان تنظیم گردد.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

اشتباهات رایج در کاهش وزن

اشتباهات رایج در کاهش وزن

اشتباهات رایج در کاهش وزن کاهش وزن و لاغری از تمایلات بسیار رایج امروزی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *