دیابت و ورزش درمانی
دیابت و ورزش درمانی

دیابت و ورزش درمانی

دیابت و ورزش درمانی

دیابت نوع ۲
دیابت و ورزش درمانی | ورزش با اختلالات و عوارض ناشی از دیابت : چطوری تحرک داشته باشم؟
اجازه ندهید عوارض ناشی از دیابت نوع ۲ مانند نوروپاتی (اختلالات عصبی) یا رتینوپاتی (اختلالات بینایی) شما را از انجام ورزش بازدارد!
ورزش یکی از اصلی ترین بخش های کنترل و مدیریت دیابت نوع ۲ است. با فعالیت بدنی قند خون, وزن و سلامت کلی شما کنترل می شود. عوارض دیابت مثل نوروپاتی یا رتینوپاتی انجام ورزش را دشوارتر می کند اما نباید به این دلیل تحرک جسمانی را تعطیل کنید.

اگر مبتلا به دیابت نوع ۲ هستید؛ بدنتان به اندازه کافی انسولین ترشح نمی کند یا انسولین به خوبی موجب انتقال گلوکز به داخل سلول ها نمی شود. در نتیجه سطح قند خون بیشتر از حد نرمال خواهد بود. قند خون بالا اثرات منفی بر بدن دارد که ممکن است باعث بروز اختلالات مختلف از سر تا نوک پا شود.

برای شروع ورزش و فعالیت بدنی حتما به صورت تدریجی و آرام آغاز کنید. به طور مثال هفته اول با ۱۰ دقیقه در دو روز هفته شروع کنید. سپس هفته دوم ۵ دقیقه اضافه کنید و به مرور زمان ورزش را بیشتر کنید.

در اینجا ورزش های مناسب برای عوارض ناشی از دیابت را معرفی کرده ایم:

 

پای آسیب دیده
دیابت در صورت عدم کنترل صحیح, اعصاب پا را از بین می برد و در نتیجه فرد هیچ احساسی در پای خود نخواهد داشت. این جراحات و آسیب در پا حتی ممکن است باعث بروز عفونت های بسیار جدی شود و سلامت عمومی فرد دیابتی را تحت تاثیر قرار دهد. و در نهایت ممکن است به دلیل وخامت عفونت منجر به قطع پا شود.
بهترین ورزش برای این افراد وزنه برداری, دراز نشست و ایروبیک است که پا را خیلی درگیر نمی کند. البته در افرادی که جراحت ظاهری در پا وجود ندارد شنا, ایروبیک ابی و دوچرخه سواری است. ورزش هایی که پا را خیلی درگیر می کند مانند پیاده روی, کوهنوردی و دو برای این افراد مفید نیست.
همیشه مراقب سلامت و وضعیت زخم های پای خود باشید و بهداشت پا را به خوبی رعایت کنید.

 

 

دیابت و ورزش درمانی
دیابت و ورزش درمانی

 

 

بیماری های قلبی و کلیوی
قند خون بالا به صورت مزمن باعث رسوب چربی در عروق می شود و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی در افراد دیابتی بسیار بالاست. آیروبیک سبک, پیاده روی آرام و ورزش های استقامتی برای افراد دیابتی که مبتلا به بیماری قلبی و کلیوی هستند مناسب است.

 

نوروپاتی
در دیابت به علت افت سرعت انتقال اکسیژن در عروق خونی, سیگنال های عصبی کند می شوند. بیش از پنجاه درصد افراد دیابتی دچار اختلالات عصبی هستند. بی حسی, درد و لرزش از علائم نوروپاتی است. پیاده روی بر روی سطح صاف, شنا, آیروبیک آبی, استفاده از دستگاه های ورزشی برای افراد دیابتی دچار این اختلال بسیار مفید است.

 

رتینوپاتی
رتینوپاتی اختلال بینایی است که در صورت عدم کنترل و درمان به موقع حتی باعث نابینایی فرد دیابتی می شود. پیاده روی آرام و سبک, دوچرخه سواری, شنا, آیروبیک آرام از ورزش های مناسب در این اختلال است.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

ورزش دیابت نوع 2

ورزش دیابت نوع ۲

ورزش دیابت نوع ۲ ورزش یک اصل مهم در مدیریت دیابت است. اینجا راه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *