درمان خانگی آلرژی فصلی
درمان خانگی آلرژی فصلی

درمان خانگی آلرژی فصلی

درمان خانگی آلرژی فصلی – ۶ ماده غذایی حساسیت زا

درمان خانگی آلرژی فصلی
حساسیت های غذایی در میان افراد بسیار شایع است . در واقع ۵% بزرگسالان و ۸% کودکان دچار آلرژی به مواد غذایی هستند .

حساسیت غذایی چیست ؟
حساسیت غذایی وضعیتی است که در برابر ماده غذایی خاص , پاسخ ایمنی بر انگیخته می شود . در واقع سیستم ایمنی به پروتئین ماده غذایی واکنش نشان می دهد و آن را به عنوان مهاجم شناسایی و علیه آن آنتی بادی و هیستامین ترشح می کند . هیستامین باعث التهاب در بدن است .

نشانه های آلرژی :

  • تورم زبان , دهان و یا صورت
  • سختی در تنفس
  • فشار خون پایین
  • تهوع
  • اسهال
  • قرمزی و خارش پوست

 

درمان خانگی آلرژی فصلی
درمان خانگی آلرژی فصلی

 

در این پست به ۶ ماده غذایی بسیار حساسیت زا اشاره کرده ایم :

۱٫ شیر گاو
حساسیت به شیر گاو در کودکان بسیار مشاهده می شود , به ویژه اگر در سن زیر ۶ ماه به وی شیر گاو خورانده شده باشد . حساسیت به شیر گاو در ۳-۲ % کودکان صفر تا ۲ سال مشاهده می شود . هرچند با ورود به ۳ سالگی کم کم این حساسیت از بین می رود .
به منظور کاهش عوارش ناشی از حساسیت به شیر گاو در نوزادان بهتر است هرگونه شیر , پودر شیر , کره , ماست , بستنی که از شیر گاو تهیه شده باشد را از برنامه غذایی کودک و نیز مادر ( در صورتی که شیر می دهد ) حذف کنید .

۲٫ تخم مرغ
حساسیت به تخم مرغ از دیگر موادغذایی حساسیت زا به ویژه در کودکان است . راه حل این حساسیت حذف کامل تخم مرغ از رژیم غذایی است . البته با گذشت زمان می توان به مرور مواد غذایی حاوی تخم مرغ مانند بیسکوئیت را به برنامه غذایی افزود . بدین ترتیب پاسخ ایمنی در برابر تخم مرغ کاهش میابد .

۳٫ آجیل
مغزها و دانه برخی گیاهان در برخی افراد باعث آلرژی می شوند. در صورتی که پس از مصرف اجیل دچار بروز آلرژی شدید می شوید , بهتر است به طور کامل مغزها را از رژیم خود حذف کنید .
در بین آجیل ها , بادام زمینی یکی از بیشترین حساسیت زاها در بین افراد است .

 

 

درمان خانگی آلرژی فصلی
درمان خانگی آلرژی فصلی

۴٫ غذاهای دریایی
مهمترین پروتئینی که در غذاهای دریایی باعث بروز پاسخ ایمنی و ایجاد آلرژی در بدن می شود , پروتئین تروپومیوزین است . تنها راه درمان این آلرژی حذف غذاهای دریایی از برنامه خوراک است .

۵٫ گندم
حساسیت به پروتئین گندم که به نام بیماری سلیاک شناخته می شود . باعث بروز پاسخ ایمنی در برخی افراد است که حتی در موارد شدید سلامت دستگاه گوارش را نیز تحت تاثیر قرار می دهد .

۶٫ سویا
علائم حساسیت به سویا همانند حساسیت به شیر گاو است . مشاهده شده است که کودکانی که به شیر گاو حساسیت دارند به سویا نیز آلرژی نشان می دهند .

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *