تغذیه سه ماهه دوم بارداری و بهترین برنامه غذایی
تغذیه سه ماهه دوم بارداری و بهترین برنامه غذایی

تغذیه سه ماهه دوم بارداری و بهترین برنامه غذایی

تغذیه سه ماهه دوم بارداری و بهترین برنامه غذایی

تغذیه سه ماهه دوم بارداری که شامل ماه های چهارم , پنجم و ششم است امری مهم بشمار می رود.
به طور کلی یکسری اصول در تمام دوران بارداری میبایستی رعایت شود ,  شامل این موارد :
۱٫ رژیم غذایی مناسب و سالم
۲٫ خواب و استراحت کافی
۳٫ آرامش روحی و معنوی
۴٫ انجام ورزش های مناسب و سبک
۵٫ انجام مراقبت های دوران بارداری
۶٫ آگاهی از عوارض بارداری

ماه چهارم : ماه رویش اولین موهاست. کرک نازکی سراپای بدن جنین را می پوشاند. و نخستین تارهای مو روی سر جنین نمایان می شوند. از ماه چهارم بارداری معمولا حرکات خیلی کم جنین احساس میشود. و در اواخر بارداری با بزرگ شدن جنین حرکات بیشتر و حتی ممکن است برای مادر دردناک شود.

ماه پنجم : در ابتدای این ماه, جنین درون رحم حرکت می کند و صداهای بلند را شنیده , واکنش می دهد.

ماه ششم : در این ماه جنین تکامل بیشتری پیدا کرده و ماه ششم در واقع ماه نیرومند شدن جنین است. چهره شکل بهتری پیدا کرده و گردن کم کم حالت خاصی به خود می گیرد.

 

تغذیه سه ماهه دوم بارداری و بهترین برنامه غذایی
تغذیه سه ماهه دوم بارداری و بهترین برنامه غذایی

تغذیه سه ماهه دوم بارداری چه نکات مهمی دارد که باید رعایت کنم؟

  • اولین شکایت مادر در سه ماهه دوم مسئله یبوست است که ممکن است با پیشرفت بارداری آزاردهنده شود. از علل اصلی ایجاد یبوست در بارداری , بزرگ شدن رحم باعث فشار به روده ها شده  , در نتیجه موجب کند شدن حرکات دودی روده می شود. این امر عبور مواد روده ای را کند و دفع را به تاخیر می اندازد . علت دیگر ایجاد یبوست در مادران باردار , افزایش سطح هورمون پروژسترون است که حرکات رودهای را کاهش می دهد.
    برای بهبود این وضعیت بایستی در برنامه غذایی مادر دریافت میوه و سبزیجات و همینطور آب و مایعات دیگر مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
  • در سه ماه دوم ممکن است مادر احساس درد در ناحیه سینه و قلب داشته باشد که این امر جای نگرانی نداشته و طبیعی می باشد و علت آن می تواند افزایش حجم رحم و فشار به دیافراگم باشد. البته با فشاری که رحم به معده و محتویات شکم می آورد احتمال ریفلاکس یا برگشت غذا از معده به مری زیاد می شود , که احساس سوزش در ناحیه اپی گاستر ( سردل ) گاهی با درد و سوزش قلب اشتباه گرفته میشود.
    توصیه ما برای بهبود این حالت , کاهش مصرف غذاهای پرادویه , نوشیدنی های کافئینی مانند نسکافه و قهوه , و همینطور غذاهای پرچرب می باشد .
  •  ایجاد گرفتگی عضلات به ویژه در پشت ساق پا در این دوره شایع می باشد که ممکن است به دلیل  کمبود منیزیم باشد . برای پیشگیری از کمبود این ریز مغذی در بدن , توصیه می شود , مصرف سبزیجات برگ سبز تیره مانند کاهو , اسفناج و جعفری را افزایش دهید.
  •  ادم ( ورم ) از ماه پنجم به بعد ایجاد می‌شود اما اگر ایجاد ورم ناگهانی باشد مشکل‌ساز خواهد بود و اگر همراه با افزایش فشار خون و دفع پروتئین از ادرار باشد , ممکن است از نشانه های مسمومیت بارداری باشد. لازم است در این موارد اقدامات درمانی توسط پزشک متخصص صورت گیرد.
  • مکمل‌ های تغذیه ای مادران دچار سوء تغذیه , مادرانی که سابقه تولد نوزاد کم وزن دارند , حاملگی چند قلویی و مادران باداری که وابستگی به مواد مخدر دارند , لازم است روزانه حتما” مکمل مولتی‌ویتامین دریافت نمایند. مصرف اسید فولیک برای همه مادران  از سه ماه قبل از بارداری تا پایان ماه چهارم و مصرف مکمل آهن از ماه چهارم تا سه ماه بعد از زایمان الزامی است.
کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

doctormovahed.com ادویه های مجاز در بارداری

ادویه های مجاز در بارداری مجاز به مصرف کدام ادویه در بارداری هستم؟

ادویه های مجاز در بارداری چیست؟ ادویه های مجاز در بارداری که میتوان با خیال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *