سه ماهه دوم بارداری و رژیم غذایی مناسب
سه ماهه دوم بارداری و رژیم غذایی مناسب

سه ماهه دوم بارداری و رژیم غذایی مناسب و وزن گیری مادر

سه ماهه دوم بارداری و رژیم غذایی مناسب و وزن گیری مادر

رژیم غذایی مناسب سه ماهه دوم بارداری چیست؟

چقدر باید اضافه وزن داشته باشم؟

داشتن رژیم غذایی مناسب سه ماهه دوم بارداری به جهت رشد و تکامل جنین و حفظ سلامت مادر در این دوره بسیار پر اهمییت است.در سه ماهه ی دوم عوارض بارداری بسیار کمتر و ملایم تر می شود در نتیجه اشتهای مادر به غذا بیشتر است و حتما میبایست وزن گیری مناسب صورت گرفته و شاخص های سلامتی مادر وضعیت مطلوب داشته باشد.

اضافه وزن مطلوب در سه ‌ماهه دوم بارداری

سلامت جنین وابسته به وزن گیری ایده آل  مادر است. وزن قبل بارداری, روند وزن گیری و میزان افزایش وزن مادر باردار در فرآیند حاملگی از اهمیت بسیار برخوردار می باشد. حدود ۴۰% افزایش وزن به محصول حاملگی ( جنین – جفت و مایع آمنیوتیک ) و ۶۰% آن مربوط به مادر ( رشد بافت های مادر برای بارداری , زایمان و آمادگی برای شیردهی بهتر ) است.
در سه ماهه اول خیلی نیازی نیست مادر افزایش وزن داشته باشد. اما از پایان ماه سوم به دلیل افزایش سرعت رشد و نمو جنین مادر باید با رژیم غذایی مناسب وزن گیری نماید. در صورتی که مادر از قبل بارداری BMI ( شاخص توده بدنی ) نرمال داشته باشد از هفته سیزدهم به بعد تا پایان بارداری میبایستی هفته ای ۴۰۰گرم وزن اضافه کند .

از سه ماهه دوم  آرام آرام حالت تهوع کاهش یافته و جای خود را به احساس گرسنگی می دهد.و باور اشتباه و رایج بین مردم آن است که خانم باردار در این دوره باید به اندازه دو نفر غذا بخورد!! که همین پرخوری باعث تشدید مشکل ریفلاکس می شود .

پس توجه داشته باشید قرار نیست به اندازه دو نفر غذا بخورید. در این مدت تنها با افزایش روزانه حدود ۳۰۰ کیلوکالری انرژی به راحتی می‌ توانید نیاز خود و جنین را تامین کنید.

احتمال ابتلا به دیابت دوران بارداری در مادرانی که اضافه وزن بیش از حد پیدا می‌کنند نسبت به شرایط عادی بسیار بالاتر است.    از ماه ۵ به بعد افزایش نیاز به هورمون انسولین برای ساخت بافت‌های جنین بیشتر میشود. از آنجا که حدود۷ درصد از مادران قادر به افزایش تولید انسولین بیشتر نیستند در نتیجه انسولین تولیدی آنان کافی نبوده و در نتیجه قند خون مادر بالا میرود و معمولا نوزادان این مادران بیش از ۴ کیلو گرم وزن خواهد داشت.

 

سه ماهه دوم بارداری و رژیم غذایی مناسب و وزن گیری مادر
سه ماهه دوم بارداری و رژیم غذایی مناسب و وزن گیری مادر

 

رژیم غذایی مناسب سه ماهه دوم بارداری

رژیم غذایی سالم , متعادل , متناسب و متنوع در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بخاطر داشته باشید در طول روز حتما رژیم غذاییتان شامل همه گروه هایی غذایی باشد.

برای صبحانه می ‌توانید یک یا دو برش نان سنگک همراه با تخم ‌مرغ یا پنیر و یک لیوان شیر کم چرب میل فرمائید و یا املت سبزیجات تهیه کرده و آن را با یک لیوان شیر میل کنید.

عدسی , تخم مرغ آب پز شده کاملا سفت , یک تکه فیله مرغ یا یک ماهی قزل آلای کبابی می تواند پروتئین مورد نیاز شما را در وعده ناهار تامین کند و بهتر است آن را با یک ظرف سالاد فصل یا سالاد کلم , ویا با یک کاسه ماست کم چرب همراه کنید.

معمولا مادران باردار بعد از خوردن شام احساس می کنند که بدنشان به قند نیاز دارد یا به اصطلاح دلشان یک چیز شیرین می خواهد. در این موارد کمی میوه خشک یا ماست میوه خانگی یا حتی چند تکه هویج می تواند چاره ساز باشد.

  • بهتر است تا می توانید غذا ها را به صورت تازه مصرف کنید.
  • از خوردن غذا های پر نمک و شور پرهیز کنید.
  • مصرف لبنیات را فراموش نکنید.
کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

doctormovahed.com ادویه های مجاز در بارداری

ادویه های مجاز در بارداری مجاز به مصرف کدام ادویه در بارداری هستم؟

ادویه های مجاز در بارداری چیست؟ ادویه های مجاز در بارداری که میتوان با خیال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *