تغذیه افراد سالمند
تغذیه افراد سالمند

تغذیه افراد سالمند

تغذیه افراد سالمند

سالم باشید!
با افزایش سن و ورود به دوره سالمندی, احتیاجات بدن نیز متفاوت می شود. با این حال می توان با رعایت نکات رژیم غذایی سالم و سالم غذاخوردن در این دوره زندگی با کیفیتی داشت. اینجا نکات مهم برای زندگی سالم سالمندی را آورده ایم.

وزن سالم داشته باشید!
با افزایش سن و پیر شدن بدن, اگر چاق و دچار اضافه وزن باشید قطعا فعالیت بدنی و تحرک جسمانی بسیار پایینی خواهید داشت. این بر سلامت و کیفیت زندگی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. همچنین چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را نیز افزایش می دهد.
البته توجه داشته باشید که کم وزنی و لاغری نیز سلامت نیست و نشان دهنده دریافت کم غذا و عدم سلامت شما است. کم وزنی احتمال پوکی استخوان را افزایش می دهد.
اگر نگران وزن خود هستید حتما با متخصص تغذیه ملاقات داشته باشید.

 

 

تغذیه افراد سالمند
تغذیه افراد سالمند

 

 

کاهش اشتها و متعادل غذا خوردن
اگرچه مهم است انرژی و مواد ریز مغذی ضروری حتما به بدن برسد. اما اگر اشتهای کافی برای خوردن وعده های اصلی را ندارید حجم وعده را کاهش و تعداد را افزایش دهید. همچنین میان وعده های مقوی و مغذی مانند مغزهای آسیاب شده دریافت کنید.
البته خرید و آشپزی در این دوره سنی مشکل است. پس توصیه می شود حتما به همراه کسی زندگی کنید تا به خاطر دشواری در تهیه غذا, کمتر غذا نخورید. دریافت پایین غذا باعث لاغری و تکیده شن بدن و در نتیجه آسیب پذیری بیشتر است.

تشنه نمی شوید؟
به طور معمول در انسان با پیر شدن حساسیت گیرنده های حسی, چشایی, بینایی کاهش می یابد. یکی از عوارض آن کاهش فعالیت و تعداد گیرنده های چشایی و تشنگی در دهان است. به همین دلیل افراد سالمند با وجود تشنگی, احساس تشنه بودن ندارند. توصیه می شود حتما به میزان کافی آب و مایعات دریافت کنید. همچنین دریافت غذاهای ابکی مانند انواع سوپ و آش در این سن بسیار مناسب است. قهوه و چای کمتر دریافت کنید زیرا باعث دفع اب از بدن هستند.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

برنامه غذایی سالمندان

برنامه غذایی سالمندان

برنامه غذایی سالمندان تغذیه سالم در دوران سالمندی بدن با افزایش سن دچار تغییراتی می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *