تاثیر فیبر بر سلامت قلب
تاثیر فیبر بر سلامت قلب

تاثیر فیبر بر سلامت قلب

تاثیر فیبر بر سلامت قلب

تأثیر میوه و سبزی بر بیماری‌های قلبی

اثرات مثبت فیبر روی سلامت قلب و عروق
همه می دانند که خوردن غذاهای پر فیبر برای سلامتی مفید است, اما چون طعم ویژه ای ندارند و اشتها برانگیز نیستند بیشتر افراد تمایلی به خوردن آن ها ندارند.

غذاهای پر فیبر منبع قدرت در بیماری های قلبی و عروقی و عوامل خطر آن هستند. به همین دلیل است که میوه و سبزی جز ترکیبات اصلی رژیم غذایی افراد مبتلا به امراض قلبی است. فیبر موجب کاهش سطح کلسترول خون و افزایش حساسیت به انسولین می شود.

غذای پر فیبر حافظ سلامت قلب است.
افزایش سطح هورمون انسولین در خون یکی از عوامل خطر مهم ابتلا به بیماری های قلبی است. به همین دلیل است که افراد دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به امراض قلبی هستند.

همچنین غذاهای پر فیبر به افزایش احساس سیری کمک می کنند و مانع از پرخوری و دریافت بیش از حد کالری می شوند. کنترل وزن و داشتن وزن ایده آل در حفظ سلامت قلب مهم است.

انواع فیبر
برای آن که بیشتر با فیبر آشنا شوید باید بگوئیم فیبرها دو نوع هستند: فیبر محلول و فیبر نامحلول.
هر دو نوع این فیبرها برای سلامتی مفید هستند. اما این فیبر محلول است که به کاهش کلسترول خون کمک می کند. همچنین فیبر محلول موجب افزایش حساسیت به انسولین می شود که این در افراد دیابتی بسیار مهم است.

فیبر محلول با اتصال به چربی های موجود در لوله گوارش مانند کلسترول, موجب دفع آن ها از طریق مدفوع می شود.

فیبر نامحلول نیز فوایدی برای سلامتی دارد. فیبر نامحلول هضم نمی شود. این نوع فیبرها با حرکت در لوله گوارشی موجب تنظیم حرکات روده, بهبود عملکرد روده بزرگ و پیشگیری از یبوست می شود.

فیبر نامحلول نیز حجم زیادی دارد که در معده نیز موجب افزایش احساس سیری و کاهش اشتها می شود. بیشتر غذاهای پر فیبر حاوی هر دو نوع فیبر هستند.

تاثیر فیبر بر سلامت قلب
تاثیر فیبر بر سلامت قلب

غذاهای پرفیبر کدام ها هستند؟
در رژیم غذایی سلامت قلب, روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ گرم دریافت فیبر از طریق مواد غذایی نیاز است. که از این مقدار ۵ تا ۱۰ گرم ان باید از فیبر محلول باشد.

میوه و سبزیجات به خصوص پوست میوه ها, حاوی فیبر محلول و نامحلول هستند. اگر به طور مثال پوست سیب را دوست ندارید ایرادی ندارد چون غذاهای زیادی وجود دارند که حاوی فیبر هستند.

انجیر, گریپ فروت, پرتقال, هلو, سیب, توت از جمله میوه های پر فیبر هستند.

از سبزیجات پر فیبر می توان به بروکلی, کلم اشاره کرد.

همچنین حبوبات, جو و گندم , سبوس ها نیز حاوی مقدار بالایی فیبر هستند.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

برای تقویت قلب چی بخوریم

برای تقویت قلب چی بخوریم

برای تقویت قلب چی بخوریم گیاه خواری و حفظ سلامت قلب امروزه متاسفانه با رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *