برای تقویت استخوان چه بخوریم ؟
برای تقویت استخوان چه بخوریم ؟

برای تقویت استخوان چه بخوریم ؟

برای تقویت استخوان چه بخوریم ؟

برای تقویت استخوان چه بخوریم؟

تراکم استخوان بالا برای همه افراد اعم از زن و مرد مهم و ضروری است . املاح معدنی در سنین کودکی , نوجوانی و اوایل بزرگسالی در استخوان رسوب می کنند .
سن ۳۰ سالگی اوج داشتن تراکم استخوانی است . در صورتی که به اندازه کافی تراکم استخوانی در این فاصله تشکیل نشده باشد , با توجه به اینکه کاهش توده استخوانی از ۳۰ سالگی آغاز می گردد , ممکن است فرد دچار پوکی استخوان شود .

خوشبختانه با اصلاح سبک زندگی و رزیم غذایی حتی پس از ۳۰ سالگی نیز می توان به تراکم استخوانی کمک کرد و از پوکی استخوان پیشگیری کرد .
در این مقاله به توصیه های رژیمی برای حفظ سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان پرداخته ایم .

۱٫ سبزیجات زیاد بخورید .
سبزیجات برای سلامت استخوان ضروری می باشند . سبزیجات یکی از بهترین منابع ویتامین ث می باشند . این ویتامین موجب تحریک سلول های استخوانی و افزایش استخوان سازی می شود . همچنین اثرات آنتی اکسیدانی ویتامین ث مانع از تخریب سلول های استخوانی می گردد .
دریافت کافی سبزیجات سبز و زرد رنگ با افزایش توده استخوانی در ارتباط است . بنابراین سبزیجات زرد و سبز را به سبد غذایی خود اضافه کنید و از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید .

۲٫ ورزش ورزش ورزش
انجام ورزش و داشتن فعالیت بدنی از مهمترین فاکتورها برای داشتن استخوان هایی سالم است . انجام ورزش موجب تحریک سلول های استخوانی و افزایش استخوان سازی می گردد .

 

 

 

برای تقویت استخوان چه بخوریم ؟
برای تقویت استخوان چه بخوریم ؟

 

 

۳٫ کلسیم و پروتئین
میزان کلسیم موردنیاز روزانه برابر ۱۰۰۰ میلی گرم است . این مقدار در نوجوانان , زنان باردار و افراد سالمند ۱۳۰۰ میلی گرم در روز است .
علاوه بر کلسیم , پروتئین نیز از دیگر اجزاء اصلی بافت استخوانی است . ۵۰% بافت استخوان از پروتئین است . مطالعات نشان داده اند که دریافت پایین پروتئین , باعث کاهش جذب کلسیم و در نتیجه کاهش توده استخوانی است .

۴٫ به میزان کافی ویتامین D و K بگیرید .
این دو ویتامین از ویتامین ها مهم برای ساخته شدن بافت استخوانی می باشند . ویتامین D در جذب کلسیم موثر است . ویتامین K موجب فعال شدن پروتئینی به نام استئوکلسین است . در استخوان املاح معدنی به این پروتئین باند می شوند .
منیزیم و روی نیز از دیگر مواد معدنی ضروری برای سلامت استخوان می باشند .

۵٫ همیشه در دامنه وزنی نرمال خود باشید .
داشتن وزن نرمال در همه طول عمر یکی از اصلی ترین فاکتورهای سلامتی است . زیرا چافی و اضافه وزن از علل پدید آمدن سایر بیماری های مزمن مانند دیابت , پرفشاری خون , بیماری های قلبی و عروقی می باشند .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

تقویت استخوان ها با سه ویتامین ضروری

تقویت استخوان ها با سه ویتامین ضروری

تقویت استخوان ها با سه ویتامین ضروری تقویت استخوان ها با سه ویتامین ضروری رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *