چگونه لاغر شویم ؟ فرآیند کاهش وزن چگونه است؟
چگونه لاغر شویم ؟ فرآیند کاهش وزن چگونه است؟

چگونه لاغر شویم ؟ فرآیند کاهش وزن چگونه است؟

چگونه لاغر شویم ؟

فرآیند کاهش وزن چگونه است؟

چگونه لاغر شویم ؟

چرا به چربی نیاز داریم؟
درصد کالری دریافتی می بایستی از چربی ها باشد. ۳ نوع چربی رژیمی وجود دارد : چربی اشباع , چربی ترانس , چربی غیر اشباع. چربی غیر اشباع از نوع چربی های مفید است که در روغن های گیاهی مانند روغن زیتون , کنجد و … یافت می شود و موجب بالا رفتن کلسترول خون نمی گردد.

برای تامین انرژی به چربی های نیاز داریم : هر گرم چربی ۹ کالری انرژی برای بدن تامین می کند. در حالی که هر گرم کربوهیدرات و یا پروتئین تنها ۴ کالری انرژی دارند.

جذب ویتامین های محلول در چربی وابسته به وجود چربی است : ویتامین های A , K , D, E ویتامین های محلول در چربی هستند. در صورت عدم وجود چربی بدن قادر نیست از این ویتامین ها استفاده کند.

چگونه لاغر شویم ؟ فرآیند کاهش وزن چگونه است؟
چگونه لاغر شویم ؟ فرآیند کاهش وزن چگونه است؟

برای تولید و ترشح هورمون ها به چربی نیاز است : در صورت عدم وجود چربی کافی , هورمون ها و آنزیم هایی که از چربی ساخته می شوند , تولید نخواهند شد و عملکرد بدن مختل می شود.

چربی های اضافی در بافت چربی و کبد ذخیره می شوند و به صورت منبع ذخیره ای انرژی در بدن می باشند. این چربی ذخیره شده در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد در زنان طی دوران بارداری و شیردهی , و یا در صورت عدم وجود غذا موجب تامین انرزی بدن و زنده ماندن فرد می شود. حال در صورتی که چربی و کالری کل دریافتی در فرد بسیار بالاتر از نیاز روزانه و نیاز ذخیره ای وی باشد , چربی مازاد در بافت چربی و کبد انباشته می شود و باعث اضافه وزن و چاقی می گردد و مضرات بیشماری برای سلامتی وی به دنبال دارد.

فرآیند کاهش وزن و لاغری
همانطور که ذکر شد در صورتی که کالری دریافتی فرد بیش از میزان مورد نیاز وی باشد , انرژی به صورت چربی در بافت چربی و کبد ذخیره می شود و با ادامه این روند فرد دچار اضافه وزن و چاقی می گردد. برای کاهش وزن و لاغری علاوه بر رژیم غذایی کاهش وزن می بایست فرد فعالیت بدنی و باور خود را نسبت به کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل تصحیح کند.

ورزش و یا به طور کلی فعالیت بدنی بهترین راه حل برای افزایش متابولیسم است. ورزش های هوازی مانند ایروبیک , پیاده روی و دو آرام کالری بیشتری نسبت به ورزش های استقامتی می سوزانند. البته انجام هر دو نوع ورزش کنار هم بسیار مفید است و باعث افزایش حجم عصلات می شود. عضلات از نظر متابولیکی نسبت به بافت چربی فعال هستند و برای حفظ سلامت و عملکرد خود انرژی می سوزانند. با افزایش حجم عضلات بدن نسبت به گذشته , حتی در حالت استراحت نیز کالری بیشتری می سوزاند . البته توجه داشته باشید ورزش کردن و بالا رفتن سطح متابولیسم موجب نشود تا غذای بیشتری دریافت کنید!!!

از دیگر فواید ورزش کردن می توان به کاهش اضطراب و پریشانی , افزایش قوای سیستم ایمنی , خواب عمیق و راحت , افزایش مقاومت بدن و به طور کلی بهبود کلی عملکرد بدن اشاره نمود.

نکته دوم در فرایند کاهش وزن , باور به خود داشتن است . خود باوری در طی کاهش وزن بسیار در کم کردن اضافه وزن موثر است و فرد باید بداند این پروسه کاملا تدریجی است و فقط با صبر و رعایت دقیق نکات به وزن ایده آل خود خواهد رسید.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

doctormovahed.com تغذیه و سرطان سینه

تغذیه و سرطان سینه

تغذیه و سرطان سینه چه ارتباطی دارند؟   متاسفانه این روزها شیوع سرطان های مختلف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *