لاغری بدون گرسنگی - آیا گرسنگی کشیدن باعث لاغری می شود؟

لاغری بدون گرسنگی – آیا گرسنگی کشیدن باعث لاغری می شود؟

لاغری بدون گرسنگی

آیا گرسنگی کشیدن باعث لاغری می شود؟

لاغری بدون گرسنگی
گرسنگی متناوب ,الگوی خوراکی است که فرد از رژیم نرمال و طبیعی پیروی می کند و در زمان های مشخص محدودیت مصرف غذا دارد و به عبارتی روزه است. این الگوی خوراکی موجب کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن می گردد. همچنین با تاثیر مثبت بر متابولیسم نسب به سایر روش های لاغری سالم تر است.
در مطالعه انجام شده در سال. مشاهده شد که گرسنگی متناوب نشبت به رژیم کم کالری , در کاهش وزن و لاغری موثرتر است. این الگوی خوراک انواع متفاوتی دارد و رژیم ۵:۲ جز این دسته است.

گرسنگی متناوب , ترشح هورمون های چربی سوز را افزایش می دهد.
هورمون ها مواد شیمیایی هستند که پیام هایی مانند رشد و متابولیسم را انتقال می دهند.همچنین نقش مهمی در تنظیم وزن و اشتها دارند.
انسولین: انسولین یکی از هورمون هایی است که در سوخت و ساز چربی نقش دارد.سطح بالای این هورمون در خون با ابتلا به چاقی , دیابت نوع ۲ ,امراض قلبی و سرطان زر ارتباط است. گرسنگی متناوب همانند رژیم کم کالری در کاهش سطح انسولین موثر است.در واقع این الگوی خوراک ,سطح انسولین را ۳۱-۲۰% کاهش می دهد.
هورمون رشد: هورمون رشد موجب چربی سوزی است. گرسنگی متناوب نیز باعث بالا رفتن تولید و ترشح هورمون رشد است. بالا رفتن مقدار هورمون رشد در خون علاوه بر چربی سوزی ,موجب حفظ توده عضلانی نیز می گردد.
نور اپی نفرین: نقش این هورمون ,دستور به سلول های چربی مبنی بر رها کردن اسید چرب در خون است. افزایش سطح نور اپی نفرین در خون باعث در دسترس قرار گرفتن چربی بیشتر برای سوختن است.گرسنگی متناوب باعث افزایش میزان این هورمون در گردش خون شماست.

لاغری بدون گرسنگی - آیا گرسنگی کشیدن باعث لاغری می شود؟
لاغری بدون گرسنگی – آیا گرسنگی کشیدن باعث لاغری می شود؟

گرسنگی متناوب طی دوره کوتاه مدت متابولیسم را تا ۱۴% افزایش می دهد.
گرسنگی های طولانی مدت طی زمان های طولانی موجب افت در میزان متابولیسم است اما روزه برای دوره کوتاه مدت موجب افزایش میزان متابولیسم است.

گرسنگی متناوب موجب حفظ توده عضلانی
عضلات بافت فعالی هستند که میزان متابولیسم را بالا نگه میدارند.در نتیجه حتی در حالت استراحت نیز کالری بیشتری مصرف می کنید.در رژیم های کاهش وزن فرد علاوه بر چربی ,عضله نیز از دست می دهد.با توجه به تاثیر این الگو خوراک بر هورمون های چربی سوز ,نسبت به رژیم های کم کالری ,در حفظ توده عضلانی موثرتر است.

البته با توجه به همه موارد یاد شده لازم به دکر است که تنظیم چنین برنامه ای حتما می بایست زیر نظر متخصص تغذیه و طبق شرایط فرد صورت بگیرد .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

اشتباهات رایج در کاهش وزن

اشتباهات رایج در کاهش وزن

اشتباهات رایج در کاهش وزن کاهش وزن و لاغری از تمایلات بسیار رایج امروزی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *