افسردگی و دیابت بارداری
افسردگی و دیابت بارداری

افسردگی و دیابت بارداری

افسردگی و دیابت بارداری

افسردگی و دیابت بارداری
احساس غم و اندوه به طور دائم و نا امیدی به ادامه زندگی را افسردگی می نامند . احساس درماندگی , احساس گناه و بی ارزشی , منفی نگری , کاهش انرژی , خواب آلودگی و خستگی ,بی قراری و پرخاشگری از جمله نشانه های افسردگی است .

افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگی است که به فاصله کمی پس از زایمان در ۲۵-۵ درصد زنان مشاهده می شود . بی خوابی شدید , گریه , فکرهای منفی خودکشی و یا دگرکشی (نسبت به نوزاد ) برخی از علائم افسردگی پس از زایمان است .

 

افسردگی و دیابت بارداری
افسردگی و دیابت بارداری

 

طبق مطالعات انجام شده , بین دیابت بارداری و ابتلا به افسردگی ارتباط مستقیمی وجود دارد.
زنان که دچار دیابت بارداری می شوند , بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی پس از زایمان هستند . در تحقیق انجام شده بر روی ۷۰۰۰۰۰ مادر باردار مشاهده شده است که مادران با سابقه افسردگی , ۲۰ برابر بیشتر از سایر مادران دچار افسردگی پس از زایمان می شوند . سابقه افسردگی پیش از زایمان و دیابت حاملگی دو فاکتور اصلی برای افزایش احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان می باشند .

در دوران بارداری با تغییرات هورمونی در بدن مادر , ترشح انسولین برای تامین گلوکز کافی برای رشد جنین افزایش میابد . دیابت بارداری در اثر عدم تولید و ترشح کافی انسولین ایجاد می شود که اغلب در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد و پس از زایمان بهبود میابد . افزایش احتمال ابتلا به افسردگی های شدید پس از زایمان از دیگر عوارض دیابت حاملگی است .

تغییرات هورمونی از دلایل اصلی ابتلا به دیابت بارداری و بروز افسردگی پس از زایمان است . به همین دلیل کنترل سطح هورمون ها و پیروی از رژیم غذایی مناسب بارداری اقداماتی برای کنترل دیابت بارداری و پیشگیری از افسردگی پس از زایمان است .

البته نکته بسیار مهم حمایت عاطفی همسر و خانواده به پیشگیری از افسردگی پس از زایمان کمک شایانی می نماید .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

doctormovahed.com ادویه های مجاز در بارداری

ادویه های مجاز در بارداری مجاز به مصرف کدام ادویه در بارداری هستم؟

ادویه های مجاز در بارداری چیست؟ ادویه های مجاز در بارداری که میتوان با خیال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *