چرا نوشابه نخوریم
چرا نوشابه نخوریم

چرا نوشابه نخوریم ؟

چرا نوشابه نخوریم ؟ چرا نوشابه ضرر دارد؟
با پیشرفت صنعت غذا انواع نوشیدنی ها و آبمیوه ها در بازار وجود دارند که بیشتر آن ها کالری بسیار بالایی داشته و برای سلامتی مضر هستند. در این جا علت مضر بودن نوشابه را بررسی می کنیم.

نوشابه به معنای واقعی برای بدن بی ارزش است و هیچ گونه ارزش غذایی ندارد. نوشابه حاوی میزان زیادی قند و کالری است حتی نوشابه های رژیمی!

طبق تحقیقات انجام شده نوشابه با چاقی و دیابت ارتباط مستقیم دارد و حاوی شربت ذرت (فروکتوز) است که باعث چاقی می شود. همچنین طبق نتایج مطالعات نوشابه حتی از نوع رژیمی آن باعث وخیم شدن وضعیت قند خون در افراد دیابت نوع ۲ می شود.

نوشابه باعث تخریب بافت دندانی است. قند موجود در آن روی دندان می نشیند و باکتری های دهانی با مصرف این قند اسید تولید می کنند که باعث تخریب و پوسیدگی دندان می شود.

مصرف نوشابه باعث تضعیف بافت استخوانی و ابتلا به پوکی استخوان می شود. بیشتر نوشابه های حاوی مقدار زیادی فسفر و کافئین هستند که زمینه ساز پوکی استخوان می شوند.

همچنین این نوع نوشیدنی ها, جایگزین نوشیدنی های سالم و سنتی مانند سکنجبین, دوغ, شیر و غیره شده اند.

تحقیقات دیگری نیز انجام شده که نتایج آن نشان دهنده ارتباط مستقیم این نوشیدنی با اختلالات مزمن کلیوی, سندرم متابولیک, کبد چرب و اختلالات کبدی و فشارخون است.

چرا نوشابه نخوریم
چرا نوشابه نخوریم

به جای نوشابه بهتر است این نوشیدنی ها را جایگزین کنید:

آب – آب یکی از بهترین نوشیدنی ها برای ابرسانی به بدن است که با افزودن سبزیجات, ادویه و … می توان به آن طعم داد و نوشیدنی سالم و خانگی تهیه کرد.

آب میوه خانگی تازه – به جای آن که از آبمیوه های صنعتی که قند بسیار بالایی دارند استفاده کنید؛ خودتان در منزل اب میوه ها را بگیرید و بنوشید.

لبنیات – شیر, دوغ, آب پنیر بهترین نوشیدنی ها برای آبرسانی به بدن هستند و کلسیم بالایی دارند.

شربت های سنتی ایرانی – شربت عناب, شربت خاکشیر, شربت آبلیمو, شربت سکنجبین و … شربت های ساده, بسیار ارزان و سالمی هستند که می توانید از ان ها استفاده کنید.

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *