پروبیوتیک چیست - تاثیرات شگفت انگیز مواد غذایی حاوی پروبیوتیک بر سلامت مغز
پروبیوتیک چیست - تاثیرات شگفت انگیز مواد غذایی حاوی پروبیوتیک بر سلامت مغز

پروبیوتیک چیست – تاثیرات مواد غذایی حاوی پروبیوتیک بر سلامت مغز

پروبیوتیک چیست – تاثیرات پروبیوتیک بر سلامت مغز

پیش از هرچیز , پروبیوتیک چیست ؟

میکروارگانیسم های زنده که معمولا باکتری هستند و برای سلامتی نیز مفید هستند را پروبیوتیک می گویند. پروبیوتیک تاثیرات مثبت در برخی بیماری ها مانند سندرم روده تحریک پذیر ( IBS ) , اگزما , التهاب پوست , بیماری کبدی و کلسترول بالا دارد. بیشتر پروبیوتیک ها متعلق به دو خانواده باکتری ها به نام لاکتوباسیلوس یا بیفیدوباکتر هستند.

پروبیوتیک و مغز

در حدود ۴۰ تریلیون باکتری در بدن انسان زندگی می کنند. که بیشتر این تعداد در دستگاه گوارش است و عارضه ای نیز ایجاد نمی کند. تحقیقات جدید نشان داده اند که این باکتری ها برای مغز مفید است. این پست به بیان تاثیر پروبیوتیک ها و تاثیر آن ها بر مغز می پردازد.

ارتباط مغز و روده چگونه است؟
روده و مغز به طور فیزیکی و بیوشیمیایی با هم در ارتباط هستند. ارتباط فیزیکی به واسط سیستم اعصاب مرکزی است که فعالیت کلی بدن را کنترل می کند. ارتباط بیوشیمیایی مغز و روده به واسطه باکتری های موجود در روده است. پروبیوتیک ها با تولید یکسری مواد مانند لسیدهای چرب کوتاه زنجیر , نوروترنسمیتر و … با ارسال سیگنال هایی به مغز این ارتباط را ایجاد می کنند.

در بیماری های مختلف ,تعادل و نسبت فلور میکروبی روده بهم می خورد و مصرف پروبیوتیک ها موجب برگشت فلور میکروبی به حالت عادی و کاهش علائم است.

پروبیوتیک چیست - تاثیرات شگفت انگیز مواد غذایی حاوی پروبیوتیک بر سلامت مغز
پروبیوتیک چیست – تاثیرات شگفت انگیز مواد غذایی حاوی پروبیوتیک بر سلامت مغز

دریافت پروبیوتیک موجب کاهش استرس , نگرانی و افسردگی است.
استرس و افسردگی از ناراحتی های شایع در جوامع امروزی است.غالب این اختلال ها با افزایش سطح کورتیزول خون – هورمون استرس – همراه است. پروبیوتیک سطح هورمون استرس و التهاب را کاهش می دهد.

پروبیوتیک علائم سندرم روده تحریک پذیر( IBS ) را کاهش می دهد .
بیماری IBSبا عملکرد روده بزرگ در ارتباط است. اما گاها اختلالات روانی مانند استرس و افسردگی بر شدت آن تاثیر می گذارد.پروبیوتیک در کاهش علائم و ناراحتی ها , و درد و نفخ افراد مبتلا بسیار موثر است.

برخی پروبیوتیک ها در خلقیات موثرند.
در افراد سالم گروهی از پروبیوتیک ها موجب بهبود وضعیت خلق و خو است. به طور مثال در مطالعه سال ۲۰۱۵ مشاهده شد که مصرف چهار هفته ای هشت گروه مختلف باکتری لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتر در کاهش فکر و خیال های منفی موثر است.

تاثیر پروبیوتیک در بهبود جراحت مغز
احتمال ابتلا به عفونت ها در افرادی که دچار تروما مغزی شده اند و در مراقبت های ویژه بستری می باشند , بسیار بالاست . با افزودن پروبیوتیک ها به تغذیه انترال توسط پرستار , ابتلا به عفونت ها کاهش و زمان بهبود و التیام فرد افزایش می یابد.

همچنین مصرف متداول پروبیوتیک موثر در کاهش بیماری MS , اسکیزوفرنی و… است.

منابع غذایی حاوی پروبیوتیک ماست و نوشیدنی کفیر و … است.
البته مکمل پروبیوتیک حتما می بایستی زیر نظر متخصص تغذیه و با توجه به شرایط فرد مصرف شود.

 

 

 

 

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

ديابت نوع ٢ |کنترل قند خون با پروبیوتیک

دیابت نوع ٢ |کنترل قند خون با پروبیوتیک

دیابت نوع ٢ |کنترل قند خون با پروبیوتیک دیابت نوع ٢ | پروبیوتیک به کاهش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *