همه چيز درباره كبد چرب
همه چيز درباره كبد چرب

همه چیز درباره کبد چرب

همه چیز درباره کبد چرب

کبد چرب نیز مانند دیابت, چاقی, پرفشاری خون از بیماری های مزمن تمدن است که از پرخوری و بدخوری ناشی می شود.
یکی از اصلی ترین علت های کبد چرب برخلاف تصور عموم که علت آن را چربی می دانند؛ دریافت بیش از حد قندها و کربوهیدرات ساده مانند بیسکوئیت, کیک, شیرینی و … است. در کنار این رژیم غذایی ناسالم عدم فعالیت بدنی و ورزش نکردن خود مزید بر علت است.

بیشتر افراد مبتلا به کبد چرب در صورت عدم درمان به موقع دچار پرفشاری خون, دیابت, سوء هاضمه و مشکلات گوارشی, سنگ کیسه صفرا و چاقی مفرط می شوند.

غالب افراد مبتلا به کبد چرب دچار اضافه وزن و چاقی به خصوص در ناحیه شکمی هستند. طبق تحقیقات انجام شده مشاهده شده است که سطح هورمون انسولین و لپتین در این افراد بسیار بالاتر از حد نرمال است. این دو هورمون دستور ذخیره چربی در سلول ها را می دهند. در نتیجه فرد هر چه می خورد چاق تر می شود. در نتیجه اگر کبد چرب نیز داشته باشید لاغر شدن خیلی سخت خواهد بود.

خبر خوب آن است که اگر کبد چرب را در مراحل ابتدایی درمان کنید قابل بازگشت است و کبد سالم خواهد شد.

کبد چرب به زبان ساده یعنی انباشته شدن بیش از حد چربی در سلول های کبدی که باعث اختلال در عملکرد آن می شوند. یکی از وظایف کبد ذخیره چربی و گلوکز به شکل گلیکوژن است تا در مواقع لزوم از آن ها در جهت حفظ و تنظیم قند خون استفاده شود اما اگر چربی بیش از در کبد انباشته شود کبد دچار چربی می شود!

همه چیز درباره کبد چرب
همه چیز درباره کبد چرب

مکانیسم هورمونی چرب شدن کبد
در بیماری کبد چرب سطح انسولین بالا است باعث می شود فرد اشتهای بالایی به غذا خوردن خصوصا دریافت کربوهیدرات ها داشته باشد. همچنین سطح هورمون لپتین نیز در این افراد بالاست و مانع از این می شود که مغز به درستی سیگنال سیری را بدهد و فرد دست از غذا خوردن بکشد به همین دلیل فرد پرخوری نیز می کند!

از طرفی دیگر با انباشته شدن چربی در کبد, فضای کافی برای ذخیره گلیکوژن در کبد وجود نخواهد داشت. با افت قند خون کبد قادر به تنظیم آن نیست و در نتیجه فرد مجددا کربوهیدرات زیادی دریافت خواهد کرد.

آیا کبد چرب قابل درمان است؟
بله!
با رزیم غذایی صحیح زیر نظر مشاور تغذیه, انجام ورزش؛ اگر بیماری در مراحل ابتدایی باشد بین ۶ تا ۱۲ ماه روند درمان طول می کشد. در این بین باید از یکسری خوراکی ها که باعث تولید چربی در بدن می شوند پرهیز کنید مانند انواع کیک و شیرینی, فست فود, غذاهای چرب یا بسیار شیرین, نوشیدنی های صنعتی.

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

مرض قند | ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

مرض قند | ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

مرض قند | ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟ مرض قند و کبد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *