مصرف شکلات در بارداری
مصرف شکلات در بارداری

مصرف شکلات در بارداری

مصرف شکلات در بارداری
آیا خوردن کاکائو در سه ماهه اول بارداری ضرر دارد؟
اصل گیاه کاکائو حاوی آنتی اکسیدان های قوی و ریزمغذی های ضروری برای نیازهای مادر و جنین است. اما کاکائو و شکلات های صنعتی امروزی تنها حاوی مقادیر بالایی از چربی های اشباع و قند هستند.

کالری, قند و چربی
دریافت کم کاکائو مشکی برای مادر و جنین در این دوره نخواهد داشت اما افراط و زیاده روی در مصرف آن با توجه به میزان بالای قند و چربی احتمال افزایش وزن بیش از حد مادر وجود دارد. یک شکلات شیری تخته ای با اندازه متوسط حاوی ۲۳۵ کالری, ۱۳ گرم چربی و ۲۳ گرم قند است. همان مقدار شکلات سفید حاوی ۲۲۹ کالری انرژی, ۱۴ گرم چربیو ۲۵ گرم قند است. و در نهایت میزان انرژی شکلات تلخ ۲۴۶ کالری است و حاوی ۱۵ گرم چربی و ۱۵ گرم قند است.

مصرف شکلات در بارداری
مصرف شکلات در بارداری

کاقئین
یکی دیگر از عللی که توصیه می کنیم شکلات کمتر مصرف شود محتوای کافئینی آن است. البته دریافت کم آن مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما زیاده روی در مصرف آن به علت ویار مادر قطعا مشکل زا خواهد بود. زیرا کافئین از جفت عبور می کند و وارد بدن جنین می شود.

خبر خوب
در صورتی که در مصرف شکلات زیاده روی نکنید باید بگوییم یک شکلات تخته ای حاوی ۱٫۰۳ میلی گرم آهن است. دریافت کافی آهن به رشد کامل جنین و تولد به موقع کمک می کند. محتوای آهن شکلات تلخ بیشتر از شکلات سفید است. همچنین شکلات تلخ حاوی روی و ویتامین K است. برخی مطالعات نشان داده اند که دریافت متعادل شکلات تلخ به کاهش احتمال ابتلا به پره اکلامپسی ( پرفشاری خود در دوران بارداری) کمک می کند.

در صورتی که مبتلا به دیابت حاملگی هستید بهتر است در خوردن شکلات محتاط باشید و همچنین با پزشک خود درباره آن مشورت کنید.

در انتها گفتنی است در مصرف هیچ ماده غذایی زیاده روی نکنید.افراط در مصرف هر چیزی حتی مواد غذایی سالم و طبیعی ممکن است اثرات جانبی خاص خود را داشته باشد که در دوران بارداری بسیار باید مراقب بود.

کانال تغذیه سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *