قند خون بالا و خطر ابتلا به کبد چرب
قند خون بالا و خطر ابتلا به کبد چرب

قند خون بالا و خطر ابتلا به کبد چرب

قند خون بالا و خطر ابتلا به کبد چرب

قند خون بالا و خطر ابتلا به کبد چرب
آیا می دانستید ۵۰% مبتلایان به دیابت در معرض ابتلا به بیماری های کبدی به ویژه کبد چرب می باشند .
کبد چرب بیماری است که در افراد چاق بیشتر شایع است . تقریبا همه افراد با چاقی شکمی ( چاقی مرکزی ) دچار درجاتی از کبد چرب هستند .

افراد دیابتی نیز در معرض ابتلا به کبد چرب هستند . متاسفانه ابتلا به کبد چرب در افراد دیابتی لاغر نیز مشاهده می شود .

دیابت باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی , آسیب به اعصاب , تخریب عروق خونی , عفونت ها , کوری و بیماری های قلبی و عروقی می گردد . اما آسیب دیابت به بافت کبد به خوبی برای همگان شناخته شده نیست .

علت اصلی ابتلا به کبد چرب در افراد دیابتی , مقاومت به انسولین است . مقاومت به انسولین منشا اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲ است . افراد با مقاومت انسولین سطح بالایی از این هورمون را در خون خود دارند . انسولین وظیفه ارسال دستور به کبد برای پردازش بر روی چربی در عروق و اندام ها را دارد .
با بالارفتن بیش از حد سطح انسولین در خون , کارایی این هورمون در کنترل سطح قند خون افت خواهد کرد .

با دریافت کربوهیدرات , بدن ان را هضم و به گلوکز تبدیل می نماید . همه موادغذایی به جز پروتئین های حیوانی مانند تخم مرغ , مرغ , ماهی و گوشت ؛ و چربی های خالص , حاوی کربوهیدرات هستند . گلوکز اضافی خون باید از جریان خون برداشته شود و در درون سلول به عنوان سوخت انرزی استفاده گردد. نقش اصلی انسولین انتقال گلوکز از جریان خون به داخل سلول است .

افراد مبتلا به مقاومت انسولین توانایی انجام این کار را ندارند . بنابراین تمایل شدیدی به مصرف موادغذایی قندی و پر شکر دارند . این افراد همیشه احساس ضعف و خستگی دارند. زیرا با اینکه میزان زیادی کربوهیدرات دریافت می کنند اما بدن قادر نیست از گلوکز به عنوان سوخت انرزی استفاده کند و گلوکز در خون باقی می ماند .

قند خون بالا و خطر ابتلا به کبد چرب
قند خون بالا و خطر ابتلا به کبد چرب

راه های حفظ سلامت کبد در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲

اصلی ترین راه کنترل قند خون است .

از موادغذایی حاوی آرد سفید , قند و شکر اجتناب کنید .
روغن های مفید مصرف کنید . روغن زیتون و روغن کنجد دو روغن گیاهی بسیار مفید برای استفاده همه افراد است .
دریافت سبزیجات را بیشتر کنید . انواع سبزی خوردن , کلم , کاهو و … حاوی انواع مختلف انتی اکسیدان ها هستند که برای سلامت کبد مورد نیاز می باشند .
ریزمغذی های ضروری برای کنترل قند خون را به میزان کافی دریافت کنید . منیزیم و کروم دو ماده معدنی مهم که نقش به سزایی در کنترل قند خون دارند .
ورزش ورزش !!! انجام ورزش برای همه افراد به ویژه مبتلایان به دیابت بسیار مفید است . پس برای حفظ سلامت کبد خود و پیشگیری از ابتلا به کبد چرب حتما ورزش منظم را در برنامه کاری خود قرار دهید .

کانال تغذیه سالم

پیشنهاد ما

عوارض نوسان قند خون

عوارض نوسان قند خون در افراد دیابتی

عوارض نوسان قند خون | نگذارید قند خونتان نوسان کند. چگونه از نوسان قند خون …